Samenvatting
Veel managers en medewerkers weten onvoldoende over hun processen en hoe deze kunnen worden verbeterd, vereenvoudigd of zelfs geëlimineerd. Al dan niet gedwongen door de omstandigheden wordt steeds meer duidelijk dat in eerste instantie een heldere kijk op de processen van de organisatie noodzakelijk
is om te kunnen bepalen welke stappen wel of geen toegevoegde waarde (meer) hebben en hoe het proces optimaler vorm te geven is.
Process mapping is een van de belangrijkste procesverbeteringmethodieken van de laatste jaren. Met behulp van process mapping is het mogelijk businessprocessen op een eenvoudige manier te identificeren en toegankelijk te maken. Het is een bewezen analyse en communicatiemethodiek die op dit moment door veel organisaties wereldwijd met veel succes wordt toegepast. Process mapping zorgt
op een eenvoudige wijze voor een beter begrip van de processen bij alle betrokkenen en is een van de snelste manieren om fouten terug te dringen, de productiviteit te verhogen, kosten te verlagen en te voldoen aan de wensen en de eisen van de klant.
Process mapping kan overal worden toegepast waar activiteiten procesmatig aflopen (dienstverlening, industrie, overheid, zorgorganisaties, MKB, thuis) en dan op alle niveaus in de betreffende organisatie.