Samenvatting
'Hoe gaat het?' Deze vraag stellen verpleegkundigen de hele dag door. Maar hoe beoordelen zij professioneel hoe het echt met de patiënt gaat? De methode ProActive Nursing wordt in ziekenhuizen, thuiszorg en GGZ gebruikt. Het helpt verpleegkundigen om inzicht te krijgen in de zorgbehoefte van de patiënt. En zo op een adequate en empathische manier patiëntveilige zorg te kunnen bieden. Dit boek biedt een praktijkmodel, met competenties van het klinisch redeneren, gekoppeld aan de ICF-classificatie en de zogenaamde ‘body of knowledges' bij deze ICF- zorgthema’s. Inhoud ProActive Nursing belicht theorie en praktijk van ICF-zorgthema's. Voor elk thema is een mindmap ontworpen. Hiermee leert de student de gevolgen van ziekten te observeren, te analyseren en te benoemen. Nieuw aan de tweede druk • De referentieclassificatie ICF als leidraad voor de zorgthema's • Hoofdstuk over het werken met zorgthema's en mindmaps • Hoofdstuk 'Praktijkmodel ProActive Nursing' met competenties van het klinisch redeneren • Vijf nieuw uitgewerkte zorgthema’s: Mentale functies, Sensorische functies en pijn, Bewegingsapparaat, Stem en spraak, en Activiteiten en participatie Uniek • Standaardwerk binnen de Nederlandse verpleegkunde • Unieke methode om klinisch redeneren onder de knie te krijgen • Zeer praktijkgericht en daardoor lovend ontvangen • Klinisch redeneren belangrijk speerpunt nieuw curriculum verpleegkunde Extra materiaal Voor docenten die de methode ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk gaan voorschrijven binnen hun hbo-opleiding is er een aanvulling op het lesmateriaal voorhanden, waaronder het formulier 'De casus in kaart' (SBAR-methodiek). U kunt dit extra materiaal eenvoudig opvragen via onze docentenservice onder vermelding van de betreffende titel en het ISBN. Mail hiervoor naar docentenservice@bua.nl. Doelgroep • Studenten hbo-verpleegkunde • Studenten mbo-verpleegkundige • Verpleegkundigen die een specialistische vervolgopleiding volgen • Verpleegkundigen in bij- en nascholingstrajecten