Samenvatting
Een belangwekkende vondst in de nalatenschap van Elias Canetti, het manuscript met het vervolg op zijn befaamde trilogie, ziet in dit Privé-domeindeel voor het eerst het licht. Het bevat zijn herinneringen aan zijn bewogen jaren in Engeland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Na voltooiing van zijn grote roman Het martyrium werkte Canetti tijdens zijn Engelse emigratiejaren aan Massa en macht, waarvan sporen terug zijn te vinden in deze herinneringen. Superieur, trefzeker en hier en daar een tikje kwaadaardig portretteert Canetti de mensen die zijn pad kruisen: bekende schrijvers en filosofen als Bertrand Russell, T.S. Eliot, Dylan Thomas en Herbert Read, de conservatieve politicus Enoch Powell en de mede-emigrant Oskar Kokoschka. Canetti's fascinatie voor excentriekelingen levert fonkelende proza-stukken op over verarmde adellijken en echte arme emigranten, ijdele dichters, een wereldwijze straatveger en, een stuk proza van extreme openhartigheid, over zijn affaire met de later beroemde schrijfster Iris Murdoch. Met veel elan beschrijft Canetti de vele party' s waarop hij verkeert, ' nietaanrakingsfeesten' zoals hij ze noemt, waarin hij het patroon van de Engelse sociale omgang aantreft. Canetti betoont zich ook in deze onvoltooid gebleven herinneringen, net als in de driedelige autobiografie De behouden tong, Fakkel in het oor en Het ogenspel, een eminent en stijlvast observator en portretist.