Samenvatting
Het belang van Engels als internationale communicatietaal wordt steeds groter. Steeds meer basisscholen starten met Engels in de midden- of zelfs in de onderbouw. Met dit boek leert de docent (in opleiding) op een didactisch verantwoorde en creatieve manier Engels te geven. Praktische didactiek voor Engels in het basisonderwijs is geheel afgestemd op de nieuwe Kennisbasis Engels. Ook is er aandacht voor actuele onderwerpen als vroeg vreemde talenonderwijs (vvto), Content and Language Integrated Learning en digitale leermiddelen. Het boek bestaat uit twee delen. In deel 1 wordt de stand van zaken binnen het vakgebied besproken en worden de kerndoelen voor Engels in het Basisonderwijs, didactische methoden en belangrijke taalverwervingstheorieën aangeboden. Het vierfasenmodel wordt hierbij uitgebreid besproken. Deel 2 behandelt pedagogische en didactische vaardigheden, zoals differentiatie en evaluatie. Daarnaast komen tal van didactische werkvormen en leeractiviteiten aan bod, waaronder spelletjes als bingo en kwartet, en werkvormen met liedjes. In dit deel worden ook twee hoofdstukken gewijd aan leesvaardigheid en internationalisatie. Praktische didactiek voor Engels in het basisonderwijs is geschikt voor zowel studenten aan de lerarenopleiding als voor professionals. Het boek kan zelfstandig gebruikt worden maar vormt ook een studiepakket met de twee boeken van Praktische taalvaardigheid voor Engels in het basisonderwijs: Spreekvaardigheid en Uitspraak en grammatica. Bij dit pakket is online een uitgebreide docentenhandleiding beschikbaar. Sibilla Oskam was als docente Engels verbonden aan de Educatieve Faculteit van de Hogeschool van Amsterdam, afdeling lerarenopleiding basisonderwijs.