Samenvatting
Dit boek over praktijkgericht onderzoek richt zich op professionals in het onderwijs die al of niet in kader van hun masteropleiding onderzoek doen in hun eigen praktijk. In dit boek wordt op een concrete en actuele manier aandacht besteed aan de rol van onderzoek in de dagelijkse praktijk van het onderwijs. Het geeft geen vaststaande richtlijnen en/of technieken voor de uitvoering van praktijkgericht onderzoek, maar probeert de verschillende perspectieven en overwegingen te schetsen die spelen op het moment dat je praktijkgericht onderzoek in de complexe praktijk van het onderwijs wilt uitvoeren. Daarmee hopen we de lezer te ondersteunen bij het zelfstandig kunnen maken van de keuzes tijdens het doen van onderzoek. Praktijkgericht onderzoek in het onderwijs beschrijft concrete onderzoeksprocessen en -dilemma's. Daarbij draait het om de keuzes die een uitvoerende professional maakt tijdens onderzoek om zijn eigen onderwijspraktijk te verbeteren. Dit boek ondersteunt het weloverwogen nemen van beslissingen in het onderzoeksproces en de ontwikkeling van het onderzoekend vermogen van professionals richting masterniveau. Met dit boek willen we laten zien dat onderzoek doen tegelijk inspirerend, leuk, complex én stimulerend voor de eigen professionele ontwikkeling kan zijn. Jacqueline van Swet en Lisette Munneke zijn al jaren betrokken bij educatieve masteropleidingen. Zij zijn om allerlei redenen bevlogen bezig met praktijkgericht onderzoek door professionals in de eigen praktijk. Door hun ervaringen met bijvoorbeeld het begeleiden van onderzoek zijn zij goed op de hoogte van de processen die professionals doorlopen wanneer ze onderzoek in de eigen praktijk uitvoeren en wat hierbij de uitdagingen zijn. Zowel aan het boek als de website hebben experts op verschillende gebieden van praktijkgericht onderzoek bijgedragen.