Samenvatting
Studenten in de zorg staan vaak dicht bij de praktijk. Binnen de zorgsector is het steeds gebruikelijker om relevante praktijkproblemen via een onderzoekende houding te benaderen, het beleid en de praktijk (van zorgvragen) kritisch te bevragen en via praktijkgericht onderzoek te komen tot een aanpak die leidt tot een verbetering van de (eigen) beroepspraktijk.
Praktijkgericht onderzoek in de paramedische zorg biedt een leidraad voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek. Het kan gebruikt worden in de vier jaren van een paramedische beroepsopleiding. In het eerste hoofdstuk leren studenten een praktijkvraag te vertalen naar een goede onderzoeksvraag. In hoofdstuk twee wordt uitgelegd op welke manier studenten kritisch kunnen kijken naar onderzoeksartikelen en hoe deze gebruikt kunnen worden in de eigen praktijk. In hoofdstuk drie leren studenten om zelf data te verzamelen en voeren zij aan de hand van een onderzoeksvraag een klein onderzoek uit. In hoofdstuk vier wordt alle kennis uit de eerste drie hoofdstukken gecombineerd en leren studenten kritisch na te denken over hun eigen onderzoek, een onderzoeksplan te maken, data te verwerken en een artikel te schrijven. Het boek sluit af met een hoofdstuk over de ethiek van onderzoek.
Dit boek bevat veel voorbeelden uit de praktijk van de paramedische zorg. Samen met de uitgebreide webondersteuning biedt het studenten van paramedische opleidingen een praktische voorbereiding op het afstudeeronderzoek en een basis voor het werken in de beroepspraktijk.
Eveline Wouters en Yvonne van Zaalen zijn beiden als hoofd van een expertisecentrum verbonden aan het lectoraat en de paramedische opleidingen van Fontys Hogescholen.