- Samenvatting
Schetst de complexiteit van kindermishandelingLegt uit hoe een goed gesprek wordt vormgegevenGeeft concrete handreikingen voor in de praktijk
Kinderen die kindermishandeling meemaken, voelen zich vaak te weinig gezien en gehoord. Dit boek laat zien hoe je ruimte geeft voor hun verhaal en inbreng en geeft daarmee concrete handreikingen om deze kinderen daadwerkelijk centraal te stellen. Het boek richt zich op jeugdhulpverleners en andere professionals die in hun werk te maken krijgen met kinderen in onveilige thuissituaties.Praktijkboek praten met kinderen over kindermishandeling is geschreven in de overtuiging dat je kinderen en gezinnen veel beter kunt helpen als je weet hoe het kind zijn of haar situatie beleeft. Het maakt duidelijk waar hulpverleners rekening mee moeten houden. Wat maakt het opgroeien in onveiligheid complex en wat betekent dat voor gesprekken met deze kinderen? Het boek bespreekt wat de ingrediënten zijn van een goed gesprek en hoe je een vertrouwensband opbouwt met het kind. De vele voorbeelddialogen, citaten van jongvolwassen ervaringsdeskundigen en dilemma’s uit de praktijk maken het boek ook erg toegankelijk voor professionals voor wie deze gesprekken geen dagelijkse kost zijn. Kim: ‘Het gaat er niet om dat iemand ons komt redden, het gaat erom dat iemand mij ziet!’ Marike van Gemert is trainer en deskundige op het gebied van praten met kinderen over kindermishandeling. Vanuit de Academie voor Praten met Kinderen leidt ze professionals hierin op: www.academiepratenmetkinderen.nl
- Productinformatie
Binding : Paperback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
168mm x 240mm
Aantal pagina's :
293
Uitgeverij :
Bohn Stafleu van Loghum
ISBN :
9789036814355
Datum publicatie : 03-2019
- Inhoudsopgave
Inleiding: waarom dit boek?.- A:De 3 pijlers voor een goed gesprek.- I Doel – de professional centraal.- In gesprek als professional.- De insteek bepalen.-II Veiligheid – het kind centraal.- In gesprek met het kind.- Vertrouwen opbouwen en houden.- III Verantwoordelijkheid – je taak centraal.- De wet en jouw taak.-Jouw verantwoordelijkheid bespreken.- B) Het model in de raktijk.- Verschillende kinderen.- Verschillende situaties.- Praten met ouders.- Hulpmiddelen bij gesprekken.- Appendix:.- Bronnen/ literatuurlijst.
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.