Samenvatting
In onze multimediale samenleving is de vraag hoe mensen over je spreken steeds belangrijker geworden. Positioneren is een marketingtechniek die je helpt de beeldvorming rond jezelf of een product, dienst of organisatie proactief te sturen. Positioneren is geschreven vanuit het perspectief van de manager, waardoor je de kennis direct in de praktijk kunt toepassen. Op de bijbehorende website www.positioneren5edruk.nl vind je oefenopgaven en achtergrondinformatie. Deze vijfde druk is op tal van punten bijgewerkt, naast geactualiseerde voorbeelden en cases zijn ook de laatste inzichten over brand building erin opgenomen. Positioneren is gebaseerd op drie USP’s: • de inside-out route van positioneren; • de focus op categorisatie in plaats van differentiatie; • het idee dat een positionering vooral door manifestatie (in plaats van communicatie) tot leven moet komen. Positioneren is bedoeld voor (toekomstige) managers, marketeers en communicatieprofessionals die – op basis van bewezen methoden en de laatste inzichten – op een kritische en constructieve wijze met hun merk aan de slag willen. Daarnaast is het uitermate geschikt als lesboek voor studenten commerciële economie, communicatie en creative business/media. Rik Riezebos (Brand Capital, EURIB) en Jaap van der Grinten (docent en onderzoeker Hogeschool Inholland) werken ruim 20 jaar samen aan de ontwikkeling van de kennis en kunde op het gebied van merkpositionering.