Samenvatting
Bij procesgerichte coaching gaat het om het met aandacht volgen van de
persoonlijke en professionele ontwikkeling van de medewerker en het behalen van
resultaten voor de organisatie.
Met procesgerichte coaching krijg je gemotiveerde medewerkers die:
in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen en te dragen,
bijdragen aan kwaliteit en resultaat van de organisatie,
in staat zijn hun fouten te herkennen en te herstellen,
innovatief durven zijn en willen leren,
door aan hun professionele ontwikkeling te werken bijdragen aan de
ontwikkeling van de organisatie.
De auteurs presenteren een model en gaan in op de verschillende rollen die de leidinggevende
daarin speelt. Zij belichten een aantal essentiële elementen die bij
procesgerichte coaching horen. Ook worden praktische handvatten gegeven om het
procesgericht coachen van medewerkers vorm en inhoud te geven.
Het boek is geschreven voor leidinggevenden die meer uit hun medewerkers willen
halen en het coachend leidinggeven vorm willen geven.
Marinka van Beek werkt als coach, supervisor en trainer voor haar eigen bureau.
Zij is programmaleider en docente aan de Voortgezette Opleidingen en de post-hboopleiding
tot coach van Hogeschool Windesheim in Zwolle.
Ineke Tijmes heeft veel ervaring als manager en trainer in vormings- en opleidingsinstituten.
Daarnaast heeft zij ervaring als docente aan de Voortgezette Opleidingen
en de post-hbo-opleiding tot coach van Hogeschool Windesheim in Zwolle. Zij is
leersupervisor, supervisor en coach en heeft een eigen bureau voor coaching en
supervisie: www.coaching-en-supervisie.nl
Inleiding 7
1 Coaching en ontwikkeling van medewerkers in organisaties 13
1.1 Inleiding 13
1.2 Professionele ontwikkeling in organisaties 13
1.3 Coaching in organisaties 14
1.4 Coachend leidinggeven en de professionele ontwikkeling van de medewerker 15
1.5 Wat van belang is bij professionele ontwikkeling 18
Onder de loep! 20
2 Procesgerichte coaching 23
2.1 Inleiding 23
2.2 Hoe coach je procesgericht? 23
2.3 De essentie van procesgerichte coaching 24
2.4 Wanneer is procesgericht coachen aan de orde? 25
2.5 Wat vraagt procesgerichte coaching van de organisatie? 27
Onder de loep! 29
3 Aan de slag met procesgerichte coaching 31
3.1 Inleiding 31
3.2 De leidinggevende betrekt bij de vraag/het probleem de medewerker als gehele persoon 31
3.3 Het gesprek vindt altijd in dialoog plaats en is ondersteunend 34
3.4 De leidinggevende geeft feedback en confronteert 38
3.5 De leidinggevende helpt bij reflecteren en het stellen van doelen 45
3.6 De hier-en-nusituatie wordt gebruikt 55
3.7 De leidinggevende volgt het proces van de medewerker 57
Onder de loep! 57
4 De rol van de leidinggevende 59
4.1 Inleiding 59
4.2 De verschillende rollen van de leidinggevende 59
4.3 Standpunten over de coachende rol van de leidinggevende 61
4.4 De praktijk van de procesgerichte, coachende leidinggevende 62
4.5 Een model voor procesgerichte coaching door de leidinggevende 67
Onder de loep! 69
5 De complexe werkelijkheid 71
5.1 Inleiding 71
5.2 Omgaan met gevoelens en emoties 71
5.3 Omgaan met weerstand 76
5.4 Privé en werk 80
5.5 Grenzen aan coachend leidinggeven 83
Onder de loep! 89
6 De leidinggevende 91
6.1 Inleiding 91
6.2 Visie op arbeid, leidinggeven en coachen 92
6.3 Met verschillende rollen om kunnen gaan 97
6.4 Zelfkennis 100
6.5 Authenticiteit 108
6.6 Moed 112
Onder de loep! 113
Literatuur 115