Samenvatting
Het boek gaat over competenties die een praktijkbegeleider moet bezitten om deelnemers aan het secundair beroepsonderwijs die hun opleiding in de praktijk en op school volgen tot vakmensen op te leiden. Dit boek is gericht op het verwerven van kennis, vaardigheden en houding.
De invoering van het competentiegericht onderwijs, volgens de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), vereist dat bedrijven en instellingen een nadrukkelijker rol spelen bij de opleiding en begeleiding van leerlingen, stagiairs en deelnemers aan de beroepsbegeleidende of aan de beroepsopleidende leerweg.
Aan de oorsprong van dit boek liggen praktijkervaringen, vragen van praktijkbegeleiders over competentiegericht opleiden en leren en de veranderingen in het onderwijssysteem. De inhoud van dit boek richt zich op de vier kerncompetenties:
beroepsonderwijscompetenties
begeleidingscompetenties
opleidingscompetenties
coachingscompetenties
Dit boek is bestemd voor degenen die betrokken zijn bij de beroepsbegeleidende leerweg in de leerbedrijven en bij de beroepsopleidende leerweg op de regionale opleidingencentra.