Inhoudsopgave
Voorwoord Leeswijzer HOOFDSTUK 1 WAT IS PITCHEN EN HOE MAAK JE EEN GOEDE PITCH? 1.1 Pitchen kun je overal en altijd! 1.2 Waar is de term pitchen ontstaan? 1.3 Waarom is pitchen belangrijk? 1.4 Waardoor is pitchen steeds populairder aan het worden? 1.5 Pitchen versus presenteren Interview Pep Degens, trainer-coach en auteur Interview Ronald Philipsen, directeur Fontys Hogeschool Interview Quinn Hansen, student Ondernemerschap & Retail Management HOOFDSTUK 2 PITCHSTRATEGIE: VOORBEREIDEN VAN DE PITCH 2.1 Een pitch maken in stappen 2.2 Pitchstrategie: doel, doelgroep, podium en kernboodschap Interview Jos Burgers, spreker en bestsellerauteur 2.3 Creëer de elementen van de pitch: brainstorm over het onderwerp van je pitch 2.4 Kies een goede structuur 2.5 Kies de pitchtechnieken Interview Frank Cuijpers, ondernemer HOOFDSTUK 3 STAP 1: DE OPENING 3.1 Storytelling 3.2 Verrassen 3.3 Vermaken 3.4 Enthousiasme 3.5 Interactie HOOFDSTUK 4 STAP 2: HET PROBLEEM 4.1 Herkenning 4.2 Emoties 4.3 Overdrijving HOOFDSTUK 5 STAP 3: HET IDEE 5.1 Concreet 5.2 Eenvoudig 5.3 Details weglaten 5.4 Visueel maken 5.5 Ervaren 5.6 Metaforen HOOFDSTUK 6 STAP 4: BEWIJS 6.1 Demonstreren 6.2 Authenticiteit 6.3 Geloofwaardigheid 6.4 Wees kort en bondig 6.5 Feiten 6.6 Cijfers 6.7 Getuigenissen HOOFDSTUK 7 STAP 5: AFSLUITING 7.1 Herhaling 7.2 Call to action HOOFDSTUK 8 VERBETEREN VAN DE PITCH 8.1 Schrijven en schaven 8.2 Pitch toetsen 8.3 Pitch voorbereiden 8.4 Pitch oefenen Interview Marije Wielenga, Nederlands kampioen speechen en sprekerscoach Interview Kustandi van Dijkhuizen, zorgprofessional intensieve begeleiding bij Reinaerde HOOFDSTUK 9 SOORTEN PITCHES 9.1 Ondernemerspitch 9.2 Verkooppitch Interview met Maarten Neeskens, Tornadomakers 9.3 Sollicitatiepitch Interview met Ingrid Bijlmakers, loopbaancoach van Gretig 9.4 Presentatiepitch 9.5 Netwerkpitch 9.6 Schoolpitch Interview met Addy Aertse, medeoprichter van Start-up School 9.7 Videopitch HOOFDSTUK 10 DE TOEKOMST VAN PITCHEN: EEN PITCH MAKEN MET AI, KAN DAT? Interview Mario Paiano, marketeer bij Fontys Hogeschool Bijlage: Pitchen met power werkblad