Samenvatting
p.204
Ik kan dit boek overal openslaan en tot het einde beginnen te lezen, weer bij het begin beginnen en eindigen waar ik willekeurig begon - en de ervaring zou niet anders zijn als ik bij pagina één was gestart.
Pitch Dark is een boek over liefde. Kate Ennis bevindt zich op een cruciaal moment in een affaire met een getrouwde man. De complicaties en tegenstrijdigheden volgen haar van een huis op het platteland van Connecticut naar een brownstone appartement in New York City, vervolgens naar een klein eiland voor de kust van Washington en naar een pikdonkere nacht in de binnenlanden van Ierland.
We renden zo snel als we konden. Het begin was verbluffend. Het midden was prachtig. Het einde was verbluffend. Het was als een hindernisbaan met alleen maar hindernissen. Maar dat zou helemaal geen hindernisbaan zijn. Het zou eerder een steile, steile klim zijn. Ze riepen: zeg het, mama, zeg het. Ik bedoel, het kind is pas zes jaar oud. Moet ik het dan stiliseren of kan ik het vertellen zoals het was? Hij wist dat ze hem verlaten had toen ze weer begon te roken. Luister, weet je, ik hield van je. Ik vraag me af of hij ooit bij zichzelf zal denken, zeggen: nou, ze vroeg niet om de hele wereld, waarom liet ik haar gaan?
Geboren in Milaan, Italië, groeide Adler op in Danbury, Connecticut. Na Bryn Mawr, de Sorbonne en Harvard te hebben bezocht, werd ze schrijfster/verslaggeefster voor The New Yorker.
Renata Adler is auteur van twee succesvolle romans Speedboot en Pikdonker. Beide romans zijn samengesteld uit schijnbaar losstaande passages die de lezer uitdagen betekenis te vinden. Adlers Pikdonker is uniek in zijn structuur, diepgaand in zijn betekenis, hartverscheurend.
Pitch dark, net als Speedboat, straalt zelfs een zekere openheid uit, een kwetsbaarheid. Adler verwijdert zich van de afgebakende paden van het traditionele verhaal, samen met de verwachtingen van volgorde en ordening, en deelt in plaats daarvan een collage van bewustzijn met elkaar. -Jennifer Szalai, The New York Times Book Review.