Samenvatting
Voor Italië was Pietro Cascella (1921-2008) de belangrijkste monumentale beeldhouwer in marmer in een semi-abstracte stijl. Hij ging te werk op een manier die ook in Nederland werd toegepast in de tweede helft van de 20ste eeuw: bij een opdracht voor de openbare ruimte dacht hij mee over de exacte locatie van zijn werk en eveneens werkte hij mee aan het ontwerp van de directe omgeving van het beeld. Zo is zijn werk terechtgekomen op prominente plekken in Toscane en in Pescara, midden-Italië, waar hij opgroeide. In 1967 werd in voormalig concentratiekamp Auschwitz zijn monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust onthuld, een belangrijke opdracht waarvoor ook Nederlandse beeldhouwers inschreven en die onder leiding stond van de bekende Britse beeldhouwer Henry Moore. Cascella was getrouwd met Cordelia von den Steinen (1941). Samen woonden zij in een middeleeuws kasteel ten noorden van Pietrasanta, waar zij ook werkten. Von den Steinen werkt in keramiek, waarin zij minutieuze uitvoeringen maakt van grote en kleine zaken uit het leven: van keukengerei en eten en drinken (dan wel in de vorm van Het Laatste Avondmaal), tot de actuele vluchtelingenproblematiek. Deze publicatie wordt een uitvoerige verkenning van hun leven samen, te midden van de beeldhouwkunst.