Samenvatting
Toen de schilder Piet Mulder in 2001 kort voor zijn 82ste verjaardag overleed, vonden zijn kinderen op de vliering en in zijn atelier meer dan vijfhonderd schilderijen, tientallen schetsboeken en stapels mappen met tekeningen, aquarellen en gouaches. Veel daarvan is inmiddels verkocht of ondergebracht bij het Regionaal Archief Rivierenland en het Flipje & Streekmuseum in Tiel en het Utrechtse Spoorwegmuseum. Het boek Piet Mulder – Schilder van het Betuws landschap dat in 2019 bij zijn honderdste geboortedag verscheen, geeft een goede indruk van dit nagelaten werk. Toch was er één genre dat Piet Mulder altijd voor zichzelf hield. Dat waren de tekeningen die hij van zijn vrouw Hanna Hulscher maakte. Sinds hij haar in 1939 had leren kennen, heeft hij haar honderden keren getekend of geschilderd, maar dat werk is maar zelden naar buiten gekomen. Piet Mulder – Hanna, het boek ter gelegenheid van Hanna’s honderdste geboortedag in 2022, maakt een einde aan dit hiaat. Een boek dat vereeuwigt hoe Piet Mulder in de loop van zestig jaar zijn Hanna heeft gezien, maar dat er ook aan herinnert wie Hanna Mulder-Hulscher was. Opgegroeid in Amsterdam gaf zij van 1952 tot 1988 wekelijks danslessen in Geldermalsen, eerst alleen aan kinderen, later ook aan volwassenen. Haar bijdrage aan het Betuwse culturele leven maakte Hanna volgens de Volkskrant tot ‘een van de bekendste vrouwen in de Betuwe’.