Fragment
3.1 PFSA (Port Facility Security Assessment - Veiligheidsbeoordeling van de havenfaciliteit)
De PFSO dient te zorgen dat er een PFSP wordt opgesteld. Het bepalen van de maatregelen die onderdeel gaan maken van het PFSP vinden hun basis in de uitkomsten van de veiligheidsbeoordeling van de havenfaciliteit, het PFSA en de daarbij geïdentificeerde risico’s. Om tot een PFSP te komen worden de volgende stappen doorlopen:
• Artikel B/1.16 zegt dat de verdragsluitende staat moet borgen dat voor iedere havenfaciliteit een veiligheidsbeoordeling wordt uitgevoerd. A/15.2 stelt dat deze beveiligingsbeoordeling van de havenfaciliteit wordt uitgevoerd door de verdragsluitende staat (namens deze door de PSO) of een daarvoor ingehuurde erkende beveiligingsorganisatie (RSO).
• Conform artikel A/15.7 wordt aansluitend voor de PFSO een rapport opgesteld, waarin een overzicht wordt gegeven van de uitvoering van de beoordeling, een beschrijving van alle daarbij geconstateerde kwetsbare punten, en een beschrijving van de beschermende maatregelen die ten aanzien van ieder kwetsbaar punt zouden kunnen worden genomen.
• De PFSO dient op basis van artikel A/17.2, eerste lid een eerste uitgebreid veiligheids-onderzoek uit te voeren, rekening houdend met de uitkomsten van het PFSA zoals vastgelegd in het PFSA-rapport, en met de wettelijke eisen, dit teneinde te begrijpen wat moet op basis van die wettelijke eisen en wat nodig is op basis van de geïdentificeerde risico’s en zwakke plekken.
• Op basis hiervan bepaald de PFSO vervolgens de noodzakelijke maatregelen en schrijft hij het PFSP, waarbij hij gebruik mag maken van een RSO of certificeringsadviseur.
Ondanks dat het PFSA wordt uitgevoerd door de “de verdragsluitende staat”, heeft de PFSO hier wel degelijk een belangrijke rol in. De PSO, die in elke haven de veiligheidsbeoordelingen dient uit te voeren, moet wel de nodige informatie over de te beoordelen havenfaciliteit hebben. Het is de PFSO die deze informatie dient aan te leveren.
De PSO moet aangeven welke informatie hij vooraf en gaande het proces wil ontvangen, maar als uitgangspunt geldt de toelichting op het voornoemde artikel B/1.16, namelijk artikel B/1.17 dat zegt: Het PFSA is in beginsel een risicoanalyse van alle aspecten van de exploitatie van de havenfaciliteit, teneinde vast te stellen welke onderdelen hiervan gevoeliger zijn voor en/of met meer waarschijnlijkheid het doelwit zouden kunnen worden van een aanval. Het veiligheidsrisico is een functie van de dreiging van een aanval in combinatie met de kwetsbaarheid van het doel en de gevolgen van een aanval.
De beoordeling moet de volgende onderdelen inhouden:
• vaststelling van de waargenomen bedreiging van haveninstallaties en -infrastructuur;
• vaststelling van de mogelijke kwetsbare punten; en
• raming van de gevolgen van incidenten.
Zodra de analyse is voltooid, is het mogelijk een algehele beoordeling te geven van het niveau van het risico. Het PFSA draagt bij tot de vaststelling welke havenfaciliteiten een PFSO moeten aanstellen en een PFSP moeten uitwerken.
Meestal is in een eerder stadium al bekend welke locaties ISPS-plichtig zijn op basis van het feit dat zij schepen ontvangen waarop de ISPS-code van toepassing is. Zij zijn dan al benaderd door de PSO en hebben reeds een PFSO aangesteld om het gehele proces van de risicobeoordeling van de kant van de havenfaciliteit te ondersteunen en begeleiden. Het is dan ook de taak van de PFSO de nodige informatie aan te leveren, zodat de PSO / de toetsers de veiligheidsbeoordeling uit kunnen voeren.
De vier stappen die het PFSA dient te doorlopen zijn gegeven in artikel A/15.5:
1. identificatie en evaluatie van belangrijke bedrijfsmiddelen en infrastructuren die dienen te worden beschermd;
2. identificatie van mogelijke bedreigingen voor de bedrijfsmiddelen en infrastructuren en de waarschijnlijkheid dat deze zich voordoen, met het oog op de vaststelling en prioritering van veiligheidsmaatregelen;
3. identificatie, selectie en prioritering van tegenmaatregelen en procedurele wijzigingen en hun effectiviteitsniveau wat vermindering van de kwetsbaarheid betreft;
4. identificatie van zwakke plekken, met inbegrip van menselijke factoren, in de infrastructuur, beleidsmaatregelen en procedures (de restrisico’s).
Om de omvang van de beoordeling te begrijpen moeten we eerst een duidelijk begrip hebben van wat exploitatie, middelen en infrastructuren betekent......
×