€ 29,95

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Persoonlijke en sociale vaardigheden in het beroepsonderwijs

Ernst van Hal en Andre Weber • Boek • paperback

  • Samenvatting

    Persoonlijke en sociale vaardigheden zijn voor studenten met een beroepsopleiding net zo onmisbaar als inhoudelijke vaardigheden. Sterker, deze laatstgenoemde vaardigheden komen in het beroepenveld pas tot volle bloei als de afgestudeerde over zelfkennis en discipline beschikt en goed met andere mensen kan omgaan. Want zo simpel is het in feite, maar we zeggen er meteen bij: dat maakt het soms zo moeilijk. Vooral voor studenten die pas aan hun studie beginnen en voor wie de eindstreep, het felbegeerde diploma, nog een eeuwigheid ver lijkt te zijn.

    Het is niet voor niets dat steeds meer opleidingen aandacht besteden aan studieloopbaanbegeleiding en het trainen van studenten op allerlei terreinen. Van assertiviteit tot het kunnen omgaan met tentamenangst, van effectief studeren tot bewust leren kiezen en het nemen van initiatief. Al deze zaken dragen bij tot de ontwikkeling van de zelfstandige student die zijn lot in eigen hand wil nemen en de consequentie trekt uit zijn studiekeuze.

    Voor deze student hebben wij dit boek geschreven. Er is over de onderwerpen  die in dit boek aan de orde komen veel meer te schrijven. We denken alleen niet dat een student die aan het begin van zijn beroepopleiding staat, met plezier een boek van méér dan vierhonderd bladzijden openslaat. Daarom hebben we de teksten zo beknopt mogelijk gehouden, maar met veel aandacht voor een leesbaar geheel. Dit moet een leuk boek zijn om te lezen.

  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 175mm x 245mm
    Aantal pagina's : 199
    Uitgeverij : Niet bekend
    ISBN : 97890784388106
    Datum publicatie : 09-2011
  • Inhoudsopgave

    1              Kiezen met passie

    1.1                  Inleiding                                                                      1

    1.2                  De kern van Kiezen met passie                            3

    1.3                  Authentiek zijn                                                           5

    1.4                  Gebruik maken van je passie                               9

    1.5                  Fasen in het proces Kiezen met passie            13

    1.6                  Checklist vragen netwerkgesprek                      14

    1.7                  Voorbeelduitslag studiekeuzetest                      14

     

     

    2              Ken jezelf

     

    2.1                  Inleiding                                                                   18

    2.2                  Persoonlijkheid en karakter                                 18

    2.3                  Ontwikkeling van persoonlijkheid                       22

    2.4                  Persoonlijkheid en competenties                       24

    2.5                  Personal branding                                                  25

    2.5.1               Ken jezelf, wees jezelf                                           26

    2.5.2               Het ABC van personal branding                          27

    2.5.3               Waarom personal branding?                               28

    2.6                  Persoonlijkheid en beroepskeuze                       28

    2.6.1               Stappenplan bij de beroepskeuze                       29

    2.6.2               Persoonlijkheid en selectie                                  30

    2.7                  Kernkwaliteiten en kernkwadranten                    31

    2.8                  De cirkel van Leary                                                  36

    2.8.1               Nut van de cirkel van Leary                                   37

     

     

     

     

    3              Ondernemendheid

    3.1                  Inleiding                                                                                           40

    3.2                  Ondernemendheid als eigenschap van een student            42

    3.3                  Communicatief vermogen                                                           44

    3.4                  Tonen van betrokkenheid                                                            46

    3.5                  Kansen zien en benutten                                                            48

    3.6                  Reflectievermogen                                                                       50

    3.7                  Test: hoe ondernemend ben ik als student?                          52

     

     

    4              Creativiteit

     

    4.1                  Zicht op creativiteit                                                                       56

    4.2                  Links en rechts, that’s the answer                                           57

    4.2.1               De delen van het brein en hun werking                                  58

    4.3                  Nut van creatief denken                                                              59

    4.4                  Het creatieve denkproces, deel 1                                             62

    4.4.1               Vaardigheden om creatief te denken                                      63

    4.5                  Het creatieve denkproces, deel 2                                             69

    4.5.1               Convergent denken                                                                     71

    4.5.2               Selectietechnieken                                                                      72

    4.6                  De realisatiefase                                                                          75

    4.6.1               Elevatorpitch                                                                                  76

    4.6.2               Actorenanalyse                                                                             77

    4.7                  Het creatieve proces, de start                                                    78

    4.7.1               Verhelderen van de vraag                                                          79

    4.8                  Alle fasen op een rij                                                                     85

     

     

    5              Studiemotivatie

    5.1                  Motivatie in het algemeen                                                          88

    5.2                  Extrinsieke en intrinsieke motivatie                                         90

    5.2.1               Intrinsieke motivatie                                                                   90

    5.2.2               Extrinsieke motivatie                                                                  91

    5.3                  Motivatie gebaseerd op verwachtingen                                  93

    5.4                  Prestatiemotivatie                                                                       94

    5.4.1               Prestatiemotivatie en studeren                                                  96

    5.5                  Locus of control                                                                             97

     

    5.6                  Faalangst                                                                 98

    5.7                  Studieloopbaan                                                      99

    5.8                  Test Locus of control                                            100

    5.8.1               Testuitslag interne locus of control                   102

     

     

    6              Samenwerken in een team

     

    6.1                  Inleiding                                                                   104

    6.2                  Het individu en de nieuwe groep                        105

    6.2.1               Nut van het groepslidmaatschap                        106

    6.2.2               Invloed                                                                     106

    6.2.3               Acceptatie                                                               107

    6.3                  Competentie 1 communicatief vermogen        107

    6.4                  Competentie 2 geven/ontvangen feedback     109

    6.4.1               Assertiviteit                                                             111

    6.4.2               Fasen in de groepsontwikkeling                       113

    6.5                  Competentie 3 nemen van initiatief                  115

    6.5.1               Taakgericht gedrag                                               115

    6.5.2               Groepsgericht gedrag                                           115

    6.5.3               Egogericht gedrag                                                 115

    6.6                  Groepscohesie                                                       117

    6.6.1               Groupthink en risky shift                                       119

    6.7                  De teamrollen van Belbin                                     120

    6.8                  Test assertiviteit                                                     123

    6.8.1               Typering assertiviteitstypen                                 126

     

     

    7              Initiatief en leiding

    7.1                  Nemen van initiatief                                              130

    7.1.1               Niveau 1  méér doen dan wordt gevraagd       130

    7.1.2               Niveau 2  zelfstandig actie ondernemen          132

    7.1.3               Niveau 3  anderen stimuleren tot initiatief       132

    7.2                  Het geven van leiding                                           133

    7.3                  Machtsbronnen                                                      138

    7.4                  Communicatie                                                        140

    7.4.1               Verbale en nonverbale communicatie               142

    7.4.2               Inhoudelijke kwaliteit versus acceptatie           144

     

     

     

    8              Netwerken

     

    8.1                  Wat is netwerken?                                                                        146

    8.2                  Online en offline netwerken                                                        147

    8.3                  Omgaan met sociale relaties                                                      148

    8.4                  Nut van sociale netwerken                                                          148

    8.5                  Focus op online netwerken                                                         149

    8.6                  De netwerkende medewerker                                                    151

    8.7                  De online mens                                                                              152

    8.8                  Risico’s van netwerken                                                                 153

    8.9                  Verstandig online netwerken                                                      154

    8.10                Tien tips voor het gebruik van je netwerk                                155

    8.11                Oefeningen om je netwerk in kaart te brengen                      156

     

     

    9              Slim studeren

     

    9.1                  Tentamenstress                                                                           162

    9.2                  Voorbereiding op tentamens                                                      163

    9.3                  Tentamen- en examenvrees                                                       164

    9.4                  Motivatieverpesters                                                                      168

    9.5                  Rol van studieloopbaanbegeleiding                                        169

    9.6                  De leerstijlen van Kolb                                                                170

    9.6.1               Leerstijl van de Bezinner                                                            172

    9.6.2               Leerstijl van de Denker                                                               173

    9.6.3               Leerstijl van de Beslisser                                                           173

    9.6.4               Leerstijl van de Doener                                                               174

    9.7                  De vier leerstijlen van Vermunt                                                  174

    9.8                  Studiewerkplan/timemanagement                                            175

    9.9                  Test leerstijlen Kolb                                                                     180

     

  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 29,95

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Ondernemendheid is een algemene menselijke eigenschap. De een heeft daar meer van, de ander minder. Die eigenschap kan zich op vele manieren uiten en is ook op vele manieren te omschrijven: energiek, doortastend, proactief, dynamisch, avontuurlijk, initiatiefrijk, voortvarend, vitaal. Het begrip kan dus een verschillende invulling krijgen, de omschrijvingen blijven tamelijk ruim en abstract.

Wat bedoelen we in dit boek met ondernemendheid als eigenschap van mensen die voor het hoger beroepsonderwijs hebben gekozen? Niet dat ze allemaal ondernemers worden, of reizen om de wereld gaan maken of gaan emigreren. Waar het hier om gaat is niets minder dan wat van een student wordt verwacht als professional, iemand die een vak heeft geleerd. Professionals hebben bepaalde competenties: zij weten iets, kunnen dat in praktijk brengen en willen dat ook doen. Er zijn harde en zachte competenties, ook wel ‘skills’ genoemd. Goed kunnen rekenen is een rationele competentie (een zogenaamde ‘hard skill’), net zoals het in foutloos Nederlands schrijven van een zakelijke brief. Nog een paar voorbeelden: een tabel in Excel kunnen maken, een plan van aanpak voor een onderzoek opstellen, een DESTEP analyse maken, een balans kunnen lezen. In je hbo-opleiding wordt van je verwacht dat je een flink aantal van deze rationele competenties ontwikkelt. Later, in het bedrijfsleven, heb je die hard nodig om het werk te kunnen doen waarvoor je bent aangenomen.

Iets wat je zeker ook nodig hebt zijn emotionele competenties (soft skills). En laten de belangrijkste daarvan nu samengevat worden in het begrip ‘ondernemendheid’ zoals dat in dit boek wordt ingevuld! Voordat we daarop ingaan eerst een ‘bewijs’ uit de praktijk.

×
SERVICE
Contact
 
Vragen