1 Kiezen met passie
1.1 Inleiding 1
1.2 De kern van Kiezen met passie 3
1.3 Authentiek zijn 5
1.4 Gebruik maken van je passie 9
1.5 Fasen in het proces Kiezen met passie 13
1.6 Checklist vragen netwerkgesprek 14
1.7 Voorbeelduitslag studiekeuzetest 14
2 Ken jezelf
2.1 Inleiding 18
2.2 Persoonlijkheid en karakter 18
2.3 Ontwikkeling van persoonlijkheid 22
2.4 Persoonlijkheid en competenties 24
2.5 Personal branding 25
2.5.1 Ken jezelf, wees jezelf 26
2.5.2 Het ABC van personal branding 27
2.5.3 Waarom personal branding? 28
2.6 Persoonlijkheid en beroepskeuze 28
2.6.1 Stappenplan bij de beroepskeuze 29
2.6.2 Persoonlijkheid en selectie 30
2.7 Kernkwaliteiten en kernkwadranten 31
2.8 De cirkel van Leary 36
2.8.1 Nut van de cirkel van Leary 37
3 Ondernemendheid
3.1 Inleiding 40
3.2 Ondernemendheid als eigenschap van een student 42
3.3 Communicatief vermogen 44
3.4 Tonen van betrokkenheid 46
3.5 Kansen zien en benutten 48
3.6 Reflectievermogen 50
3.7 Test: hoe ondernemend ben ik als student? 52
4 Creativiteit
4.1 Zicht op creativiteit 56
4.2 Links en rechts, that’s the answer 57
4.2.1 De delen van het brein en hun werking 58
4.3 Nut van creatief denken 59
4.4 Het creatieve denkproces, deel 1 62
4.4.1 Vaardigheden om creatief te denken 63
4.5 Het creatieve denkproces, deel 2 69
4.5.1 Convergent denken 71
4.5.2 Selectietechnieken 72
4.6 De realisatiefase 75
4.6.1 Elevatorpitch 76
4.6.2 Actorenanalyse 77
4.7 Het creatieve proces, de start 78
4.7.1 Verhelderen van de vraag 79
4.8 Alle fasen op een rij 85
5 Studiemotivatie
5.1 Motivatie in het algemeen 88
5.2 Extrinsieke en intrinsieke motivatie 90
5.2.1 Intrinsieke motivatie 90
5.2.2 Extrinsieke motivatie 91
5.3 Motivatie gebaseerd op verwachtingen 93
5.4 Prestatiemotivatie 94
5.4.1 Prestatiemotivatie en studeren 96
5.5 Locus of control 97
5.6 Faalangst 98
5.7 Studieloopbaan 99
5.8 Test Locus of control 100
5.8.1 Testuitslag interne locus of control 102
6 Samenwerken in een team
6.1 Inleiding 104
6.2 Het individu en de nieuwe groep 105
6.2.1 Nut van het groepslidmaatschap 106
6.2.2 Invloed 106
6.2.3 Acceptatie 107
6.3 Competentie 1 communicatief vermogen 107
6.4 Competentie 2 geven/ontvangen feedback 109
6.4.1 Assertiviteit 111
6.4.2 Fasen in de groepsontwikkeling 113
6.5 Competentie 3 nemen van initiatief 115
6.5.1 Taakgericht gedrag 115
6.5.2 Groepsgericht gedrag 115
6.5.3 Egogericht gedrag 115
6.6 Groepscohesie 117
6.6.1 Groupthink en risky shift 119
6.7 De teamrollen van Belbin 120
6.8 Test assertiviteit 123
6.8.1 Typering assertiviteitstypen 126
7 Initiatief en leiding
7.1 Nemen van initiatief 130
7.1.1 Niveau 1 méér doen dan wordt gevraagd 130
7.1.2 Niveau 2 zelfstandig actie ondernemen 132
7.1.3 Niveau 3 anderen stimuleren tot initiatief 132
7.2 Het geven van leiding 133
7.3 Machtsbronnen 138
7.4 Communicatie 140
7.4.1 Verbale en nonverbale communicatie 142
7.4.2 Inhoudelijke kwaliteit versus acceptatie 144
8 Netwerken
8.1 Wat is netwerken? 146
8.2 Online en offline netwerken 147
8.3 Omgaan met sociale relaties 148
8.4 Nut van sociale netwerken 148
8.5 Focus op online netwerken 149
8.6 De netwerkende medewerker 151
8.7 De online mens 152
8.8 Risico’s van netwerken 153
8.9 Verstandig online netwerken 154
8.10 Tien tips voor het gebruik van je netwerk 155
8.11 Oefeningen om je netwerk in kaart te brengen 156
9 Slim studeren
9.1 Tentamenstress 162
9.2 Voorbereiding op tentamens 163
9.3 Tentamen- en examenvrees 164
9.4 Motivatieverpesters 168
9.5 Rol van studieloopbaanbegeleiding 169
9.6 De leerstijlen van Kolb 170
9.6.1 Leerstijl van de Bezinner 172
9.6.2 Leerstijl van de Denker 173
9.6.3 Leerstijl van de Beslisser 173
9.6.4 Leerstijl van de Doener 174
9.7 De vier leerstijlen van Vermunt 174
9.8 Studiewerkplan/timemanagement 175
9.9 Test leerstijlen Kolb 180