Samenvatting
Ingedeeld volgens de vier pedagogische doelen uit de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvangMet op ieder onderwerp bijdragen van expertsLegt de link tussen opdrachten, doelen en aanbod in de kinderopvang
Dit boek werkt als een kwaliteitskader voor aanbieders van kinderopvang. Het laat zien hoe de pedagogische opdracht uit de wet het beste in de praktijk kan worden gebracht. • Ingedeeld volgens de vier pedagogische doelen uit de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang
• Met op ieder onderwerp bijdragen van experts• Legt de link tussen opdrachten, doelen en aanbod in de kinderopvangHet Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang is ingedeeld volgens de vier pedagogische doelen uit de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang. Die doelen gaan over emotionele veiligheid, de ontwikkeling van persoonlijke én sociale competenties, en de mogelijkheid om zich waarden en normen van een samenleving eigen te maken. Per doel worden de belangrijkste onderwerpen beschreven door experts op dat gebied. Zij beschrijven achtereenvolgens de behoeften van een kind, de verschillende ontwikkelings- en leeftijdsfasen, het aanbod dat daaruit voort moet komen, wat kinderen daarvan merken en tot welke ervaringen dit moet leiden voor nu en later.
Hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink voerde de eindredactie over dit boek. De Stichting Bureau Kwaliteit Kinderopvang faciliteerde het proces, met steun van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.