Samenvatting
Nu er een ministerie voor Jeugd en Gezin, een uitgebreide voor- en naschoolse opvang en een digitaal kinddossier in het leven zijn geroepen, rijst de vraag: Wie of wat geeft professionals en beleidsmakers het recht naast de ouders te staan en invloed uit te oefenen op de opvoeding van hun kinderen? In Pedagogiek voor professionele opvoeders gaat de auteur om deze vraag te beantwoorden te rade bij enkele wetenschappers die de fundamenten hebben gelegd voor het huidige pedagogisch denken. Hij plaatst hun denkbeelden in de maatschappelijke context van toen en nu. Door deze aanpak wordt vooral het eigen denken van de (toekomstige) professionele opvoeder gestimuleerd. Zo leert de lezer om zich geregeld af te vragen wat theorieën uit het verleden op kunnen leveren voor het actuele pedagogische werk. De theorie wordt verlevendigd door casuïstiek en voorbeelden van opvoedingssituaties uit de literatuur en de beeldende kunst. Ook vergelijkt de auteur de pedagogiek met de sociologie en psychologie. Op de website bij dit boek zijn literatuur- en praktijkopdrachten te vinden, aangevuld met studievragen. Pedagogiek voor professionele opvoeders is geschikt voor de opleiding pedagogiek en studenten aan lerarenopleidingen, social work en gezondheidszorg, maar ook voor professionals in de pedagogiek. Hans-Jan Kuipers is gepromoveerd als historisch pedagoog en nu als docent verbonden aan de School of Social Work van INHOLLAND Alkmaar.