Fragment
Sommige mensen hebben de benijdenswaardige eigenschap dat ze telkens op het juiste moment op de juiste plaats zijn.
Misschien beschikken ze over een bepaalde intuïtie, hebben ze er zogezegd een neus voor, want ze doen het niet bewust, het overkomt ze gewoon.
Natuurlijk, zonder talent, passie, het nodige lef, gezond verstand, doorzettingsvermogen en een portie geluk kom je nergens, maar Kees Baars schrijft een stukje over een obscure hardrockband op verzoek van een bevriende popjournalist en wordt zelf popjournalist – precies in de gouden jaren van de muziekwereld. Kees vindt een bandje uit Engeland leuk, waar niemand op de redactie van Muziekkrant Oor wat aanvindt, gaat niettemin op onderzoek uit, wordt gastvrij onthaald (’kom je helemaal uit Nederland voor ons?’) en levert een verhaal af dat uitkomt precies als het bandje een gigantische hit heeft. Titel is ’Bohemian Rhapsody’, het bandje heet Queen.
Aldus belandt hij in een wereld waarin bakken met geld wordt verdiend. Alles is mogelijk, niets is te teveel. Op zeker moment krijgt hij in New York van een platenmaatschappij het aanbod ’even’ naar San Francisco te vliegen. Men heeft een nieuwe artiest getekend die de avond erop een showcase doet. Kees komt in een club terecht, ziet allerlei beroemdheden rondwandelen, en is diep onder de indruk van de show. De uitvoerende artiest in kwestie heet Meat Loaf. Het verhaal in OOR verschijnt precies op het moment dat de single ’Paradise by the Dashboard Light’ en het album Bat Out Of Hell torenhoog scoren.
Bijgevolg hoort Meat Loaf thuis in Amerika dat hij in Nederland een superster is geworden. Dus wat denkt hij en wat denkt zijn platenmaatschappij CBS?
Dat komt door die Kees Baars die hier laatst was! Laten we hem nog maar eens uitnodigen. Gaan we hem fêteren en een interview doen.
×