Samenvatting
Ouders en (mede)opvoeders staan in de opvoeding van hun kinderen regelmatig voor vragen of problemen. Zij gaan dan meestal te rade bij familie of vrienden in hun naaste omgeving. Soms is er meer nodig. Zij kunnen dan een beroep doen op professionele ondersteuning zoals die wordt geboden via sociale wijk- of jeugdteams. Opvoedingsondersteuning als bijzondere vorm van preventie beschrijft de ontwikkelingen in het werkveld opvoedingsondersteuning, met extra aandacht voor wat de transitie jeugd en de transformatie van het vak aan veranderingen met zich meebrengen. In dit boek staat centraal wat professionele opvoedingsondersteuning inhoudt, met de nadruk op de preventieve functie die deze kan vervullen. Naast de theoretische uitgangspunten die het professioneel handelen onderbouwen, is een belangrijke plaats ingeruimd voor het vak opvoedingsondersteuning. Aan de orde komen de houding en werkwijze van de professional, de diverse vormen van opvoedingsondersteuning en concrete methoden en programma’s. Hierbij is het uitgangspunt dat de steun bij het opvoeden zich richt op het versterken van de eigen kracht van gezinnen en hun sociale netwerk. Ook de plek die opvoedingsondersteuning inneemt ten opzichte van andere vormen van jeugdhulp komt aan bod. Deze uitgave is bedoeld voor studenten van sociale studies en voor professionals die betrokken zijn bij preventieve vormen van ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en hun ouders. De transitie in de jeugdhulp heeft ook het werkveld opvoedingsondersteuning veel in beweging gebracht. De laatste ervaringen van de transitie en de meest recente methoden en programma’s zijn verwerkt in deze zevende druk, waarbij extra aandacht is voor diversiteit, het samenwerken en afstemmen op lokaal (wijk)niveau, de diverse rollen van de professionals die opvoedingsondersteuning uitvoeren, het (gemeentelijk) overheidsbeleid en het wettelijk kader. Marga Burggraaff-Huiskes is ontwikkelingspsycholoog. Zij was werkzaam bij K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd en werkte als freelancer in het pedagogisch werkveld. Geraldien Blokland is pedagoog en werkte bij het Nederlands Jeugdinstituut. Als senior adviseur en trainer vervult zij nog een actieve rol binnen het werkveld opvoedingsondersteuning.