Samenvatting
Veel mensen hebben het gevoel dat we momenteel in een tijd van 'zoveel hoofden zoveel zinnen' (visies en meningen) leven. Ook in pedagogisch opzicht is het een hectische tijd. Klaarblijkelijk voorzien de adviesboeken in een behoefte. De effecten ervan zijn echter niet bekend. Wel is het duidelijk dat een aantal opvoeders niet genoeg heeft aan eigen ervaring en inzichten. Dit boek mikt er juist op dat opvoeders zelf een samenhangende visie op opvoeding en onderwijs opbouwen. Alle belangrijke aspecten worden in een systematisch verband besproken. Zo ontstaat een referentiekader: een praktijktheorie. Termen als invloed, opvoeding en opvoeden worden scherp onderscheiden, en de doelen en bedoeling van opvoeding passeren de revue. De relatie onderwijs - opvoeding
komt aan de orde, dus ook die van thuis - school - buurt / omgeving - maatschappij (media). En de vraag naar bekwaamheden van de opvoeder wordt beantwoord. Ad Maas doceerde vele jaren vakken op het terrein van de pedagogiek en onderwijskunde. Hij schreef hier veel artikelen en boeken over, en begeleidde tal van praktijkproblemen met duurzame resultaten.