Samenvatting
De in dit boek beschreven didactiek voor het leren lezen is vanaf het begin gericht op toekennen van betekenis aan (veelal gedrukte) woorden. Dat is immers de reden dat je gaat lezen en voor kinderen ook hun motivatie om te leren lezen en daar moeite voor te doen. Leren lezen is nauw verbonden met de mondelinge taalvaardigheid van kinderen. Zij kennen al de klanken en betekenissen van veel woorden die zij zelf of anderen in hun omgeving dagelijks gebruiken. Ook hebben ze al wat ervaringen met het effect dat sommige woorden kunnen hebben op je fantasie of je stemming. Bij het leren lezen gaat het daarom altijd om de technische aspecten èn om de betekenis van die woorden. Daarom maak je geen onderscheid tussen techniek en begrip. De techniek wordt juist gevoed door het herkennen van de betekenis van de tekst. Dat gaat niet vanzelf en vraagt interventies en oefenvormen die dit stimuleren, faciliteren en aansluiten bij de specifieke voorkennis van een leerling. Op de website www.hettaalab.nl van auteur Dolf Janson is allerlei oefenmateriaal te vinden voor taalaspecten en ook voor het beginnen met leren lezen. Over het aan het leren lezen voorafgaande traject rond klanken, klankgroep