Samenvatting
In deze magistrale roman portretteert Christine Crutsen drie vrouwen uit de onderste laag van de samenleving. Ze werken en vechten ieder op hun eigen manier voor een volwaardig bestaan, voor hun kinderen en voor een betere toekomst. De toestanden in de keramische industrie, zoals die doorgaans voornamelijk door de ogen van de mannen die er werken worden belicht, is voor de vrouwen een even zware, zo niet zwaardere opgave. Voor alle drie spelen werk, moederschap en financiële afhankelijkheid een voortdurende hoofdrol in hun onzekere bestaan. Het enige verschil: de tijd waarin ze leven. Merie is in 1888 geboren, Bets in 1920 en Sjanet in 1944. Industrialisatie van een plattelandsgemeente, de oorlog en al zijn verschrikkingen en de modernisering en ontkerkelijking van de samenleving krijgen in de ijzersterke stijl van Christine Crutsen duidelijke contouren, hartverscheurende details en intens doorleefde inzichten. Acht jaar lang publiceerde ze niets. Na de dood van haar man Theo Pasing duurde het een tijd voor de lust tot schrijven opkwam. Toen herinnerde ze zich haar eigen jeugd en de jaren van transformatie in Maastricht en kreeg ze de ideeën voor haar romanfiguren. Christine Crutsen schreef Naakt met cactus (1998) Na het feest (1999), In ijzeren zwijgen (2001), Een koningswens (2007), Nestgeur(2009), PIT (2012) en nu Op ’t boekje. Over haar werk: 'Crutsen schreef een aandoenlijk verhaal dat een ander licht werpt op de 20e eeuw.' (Algemeen Dagblad over 'In IJzeren Zwijgen.') 'Na het feest' is een intieme roman vol verfijning en nuance zoals mij die van een vrouwelijke auteur zelden onder ogen kwam.' (Limburgs Dagblad)