Samenvatting
Ontwikkelingspsychologie is een uitgebreide inleiding in het vakgebied. Het laat je kennismaken met de basistheorieën, het onderzoek en de toepassingen van deze unieke discipline. Daarbij zoekt de auteur steeds naar raakvlakken met de levens en ervaringen van studenten en legt hij verbanden met recente maatschappelijke ontwikkelingen. Zo biedt het boek niet alleen een raamwerk van feitelijke kennis, maar nodigt het ook uit om op een andere manier naar mensen en hun (vroege) ontwikkeling te kijken. Ontwikkelingspsychologie bespreekt de volledige jeugd en adolescentie in chronologische volgorde: de prenatale periode, de babytijd, de peuter- en kleutertijd, de schooltijd en de adolescentie. Binnen deze perioden richt het boek zich op de fysieke, cognitieve, sociaal-emotionele en persoonlijkheidsontwikkeling. Het vervolgboek Ontwikkelingspsychologie II behandelt de ontwikkeling vanaf de jongvolwassenheid tot aan het einde van het leven. Deze 9e editie is geactualiseerd met speciale aandacht voor diversiteit, inclusiviteit en het effect van de coronapandemie. In alle hoofdstukken zijn nieuwe Nederlandse, Vlaamse en internationale voorbeelden, onderzoeksresultaten en statistische gegevens opgenomen. Dit alles maakt Ontwikkelingspsychologie onmisbaar voor studenten in het hoger onderwijs die een cursus kinderpsychologie, ontwikkelingspsychologie of levenslooppsychologie volgen. Dit boek verschijnt met een toegangscode voor MyLab, een online leeromgeving met ondersteunend studie- en lesmateriaal. Studenten vinden hier een begrippentrainer, toetsvragen, casuïstiek, video’s en ander verdiepend materiaal. Docenten vinden op MyLab toetsenbanken, aanvullende cases met uitwerkingen en powerpoints van de figuren en tabellen uit het boek. Robert S. Feldman is in een adviserende rol verbonden aan de University of Massachusetts in Amherst (VS), waar hij voorheen werkte als hoogleraar psychologie en hersenwetenschappen. Hij staat bekend om zijn didactische kwaliteiten, waarvoor hij de College Outstanding Teacher Award ontving. Feldman is tevens auteur van Ontwikkelingspsychologie II, waarin hij op dezelfde wijze de periode vanaf de jongvolwassenheid beschrijft. Daphne van Loon is orthopedagoog en werkt als zelfstandig docent, onderwijsontwikkelaar en redacteur op het gebied van psychologie, orthopedagogiek en sociaal werk. Patricia Bijttebier is gewoon hoogleraar aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Caroline Boonen is orthopedagoog en docent aan de University Colleges Leuven-Limburg in Hasselt bij de opleiding tot professionele bachelor orthopedagogie. Ilse Tamrouti werkt als docent bij de opleiding pedagogiek aan de HAN University of Applied Sciences. Zij bewerkten dit boek voor de Nederlandstalige markt.