Samenvatting
Dit product bestaat uit een boek en een bijbehorend online leeromgeving, hierop vind je o.a. het online boek. Als (aankomende) leraar krijg je in je lespraktijk regelmatig te maken met situaties waarin je niet meteen weet hoe je iets moet aanpakken. Je voelt je handelingsverlegen. Onderzoekend vermogen helpt je dan om antwoorden te vinden op onderliggende kennisvragen. Met deze antwoorden kun je je handelingsrepertoire vergroten. Zo sta je steviger én met meer plezier in de dynamische beroepspraktijk van het onderwijs. Dit boek biedt jou als student aan de lerarenopleiding gereedschap om je onderzoekend vermogen te ontwikkelen. In drie delen die respectievelijk de propedeuse, hoofd- en afstudeerfase behandelen, komen typische beroepssituaties aan bod, zoals het creëren van een veilig leerklimaat of het ontwerpen van lessenseries. Bij deze situaties horen vragen als: Hoe oriënteer ik me op het beroep van leraar? Hoe ontwerp ik goede lessen en maak ik het leren van mijn leerlingen zichtbaar? Hoe sluit ik aan bij onderwijsbehoeften van individuele leerlingen? In het laatste deel sta je stil bij het afstuderen en je verdere ontwikkeling als onderwijsprofessional. Al werkenderwijs leer je diverse technische onderzoeksvaardigheden. Informatie over deze onderzoeksvaardigheden vind je op de instructiekaarten in de online leeromgeving bij dit boek. De vaardigheden op deze kaarten kun je makkelijk toepassen in jouw praktijk. ‘Onderzoekend vermogen ontwikkelen tijdens je lerarenopleiding’ is geen standaard handboek voor het doen van onderzoek. Het is een praktijkboek waarin herkenbare casuïstiek aanleiding geeft tot het stellen vragen en het komen tot adequate, relevante en bruikbare antwoorden op deze vragen ter bevordering van je professionele ontwikkeling. Lisette Munneke, Jeroen Rozendaal en Lidewij van Katwijk zijn alle drie ervaren docent-onderzoekers op het gebied van onderzoekend vermogen. Daarnaast zijn zij intensief betrokken bij lerarenopleidingen binnen po/vo bij diverse hogescholen.