Samenvatting
‘Onderzoekend leren - Een stappenplan voor onderzoeksopdrachten’ ondersteunt leerlingen in het voortgezet onderwijs en secundair onderwijs bij het leren uitvoeren van onderzoeksopdrachten. Met behulp van een toekomstbestendig stappenplan kunnen leerlingen zich aan de hand van onderzoeksvragen binnen allerlei denkbare contexten en leergebieden ontwikkelen. De inhoud van het boek sluit aan bij gangbare onderzoeksmethoden en -disciplines waar leerlingen in het vervolgonderwijs mee te maken krijgen. Zo wordt een vlotte doorstroming naar het hoger onderwijs bevorderd. Belangrijke didactische uitgangspunten van het boek zijn vraaggestuurd leren, actieve kennisconstructie en het leren in interactie met de omgeving. De zes kernactiviteiten van de onderzoekscyclus worden aan de hand van voorbeelden op een praktische wijze beschreven. Het boek bevat vele technieken en controlelijsten die leerlingen kunnen gebruiken bij het uitvoeren van een onderzoeksopdracht. Leerlingen leren vanuit verschillende perspectieven informatie te verzamelen en te analyseren. Op een systematische wijze gaan ze op zoek naar antwoorden op vragen die voortkomen uit het onderwijsprogramma en de eigen nieuwsgierigheid. Het boek biedt concrete handvatten om het onderwijs zo vorm te geven dat de in aanleg aanwezige nieuwsgierigheid en leermotivatie van leerlingen aangesproken wordt. In kernachtige bewoordingen presenteren de auteurs een helder raamwerk dat scholen ruimte biedt voor het maken van eigen keuzes. Het stappenplan kan zowel in een vak- of leergebied, als vakoverstijgend worden ingezet. Bij het boek hoort een ondersteunende website (www.onderzoekendleren.com). De auteurs van dit boek zijn werkzaam in het onderwijs. Zij hebben veel ervaring met het uitvoeren en begeleiden van onderzoek. Eerder schreven zij ‘Praktijkonderzoek in de school’ dat door veel leraren en leraren in opleiding in Nederland en België gebruikt wordt.