Samenvatting
Vertrouwen is de basis voor kwaliteit. De schooldirectie, het team en de medezeggenschapsraad
blijken uitstekend in staat om goede onderwijsresultaten
voor hun school te waarborgen. Geef hen de ruimte en maak het bestuur en de
managers in de organisatie dienstbaar aan de school. In dit boek wordt een
onderwijsorganisatie met 39 basisscholen beschreven die er in is geslaagd
om op een verantwoorde wijze een omslag te maken. De omslag van centrale
aansturing naar een hoge mate van beleidsvrijheid voor de scholen. Met alle
betrokkenen is onderwijskwaliteit vertaald naar een viertal meetbare criteria
die maatgevend zijn voor de kwaliteit van onderwijs van de scholen en de organisatie
als geheel. De keuze om de school weer centraal te stellen heeft
grote gevolgen voor de taken en verantwoordelijkheden van een bestuur, de
stafafdelingen, de schooldirectie en de medezeggenschapsraad. In dit boek
wordt beschreven hoe deze verandering tot stand kwam en tot welke grote
aanpassingen dit in de organisatie heeft geleid. De eerste effecten tekenen
zich af, de onderwijsresultaten liggen ruim boven het landelijk gemiddelde,
het ziekteverzuim is laag en de arbeidsvoldoening is sterk toegenomen.
De tekst van het boek wordt begeleid door commentaren en kanttekeningen
die de keuzes van de organisatie in een breder en dieper perspectief plaatsen.
Een boek waarin reflectie op de tekst meegegeven wordt. Een grote stimulans
voor bestuurders, onderwijsadviseurs, directieleden en leden van medezeggenschapsraden.