Samenvatting
In mei 1940 benaderde het ‘Reichsluftfahrtministerium’ het Nationaal Luchtvaartlaboratorium NLL in Amsterdam om voor hun Duitse collega’s van de Aerodynamische Versuchsanstalt AVA in Göttingen aerodynamisch onderzoek op het gebied van de luchtvaart te doen. De betrokken wetenschappers kenden elkaar door hun wetenschappelijk werk. Het NLL stond daardoor voor de pijnlijke keuze: wel of niet meewerken met de bezetter. Men besloot tot het eerste zolang het werk maar ‘wetenschappelijk’ was. Dit boek geeft een verrassend beeld van twee onderzoeksinstituten, AVA en NLL in oorlogstijd. Zij gebruikten elkaar en hielden elkaar voor de gek. Er werd gewerkt, naar later bleek, aan geavanceerde Duitse vliegtuigprojecten. Tegelijkertijd waren de commercieel directeur en een aantal medewerkers actief in het verzet. En bereidde men zich voor op de wederopbouw na de oorlog. Bram Elsenaar begon zijn loopbaan bij het NLR met onderzoek in dezelfde windtunnel die tijdens de oorlog zo belangrijk was geweest. Van zijn hand verscheen ook het boek: “0.2