Samenvatting
Ondanks de zwaartekracht van Suzanna Jansen, bekend van Het pauperparadijs, is een persoonlijke, meeslepende vertelling over twee rebelse kunstenaars dwars door de twintigste eeuw. Genomineerd voor de BookSpot Literatuurprijs 2018. Nederland, honderd jaar geleden. Cornelis van Eesteren, zoon van een aannemer, wil tegen de wens van zijn vader in architect worden. Steffa Wine, schippersdochter, ziet een leven voor zich als danseres, een 'verdorven' beroep waarop wordt neergekeken. Beiden komen terecht in de maalstroom van het machinetijdperk, de verwarrende jaren twintig, waarin de opkomst van de techniek grenzeloze mogelijkheden biedt, maar tegelijk de oude manier van leven voorgoed ontmantelt. Het is de tijd van Bauhaus, De Stijl, Les Ballets Russes. Als antwoord op de ontmenselijking door de industriële revolutie bouwt de culturele avant-garde aan een nieuwe, utopische wereld. Dansen is een reactie op de geestdodende monotonie van het machinewerk. Steffa Wine drukt zo het ritme uit van de nieuwe tijd. Cornelis van Eesteren wil de nieuwe wereld letterlijk scheppen: in baksteen en beton. In 1935 ontwerpt hij het grote uitbreidingsplan van Amsterdam, dat na de oorlog in uitgeklede vorm wordt gebouwd. Ondanks de zwaartekracht is een persoonlijke, meeslepende vertelling over twee rebelse kunstenaars dwars door de twintigste eeuw – van de avant-gardescene in Parijs en Berlijn, via het hoopvolle interbellum, langs de klippen van de oorlog naar het wederopbouwoptimisme. Gaandeweg toont Suzanna Jansen hoe dwarsdenkers van honderd jaar geleden onze tijd hebben vormgegeven. ‘Jansen bewijst hier opnieuw dat ze tot de eredivisie van de literaire non-fictie behoort.’ – De Telegraaf ***** ‘Een subtiele compositie in fraaie stijl (…) maar vooral een getuigschrift van de noodzaak van kunst.’ – Het Parool **** ‘Een zorgvuldig opgebouwd boek waarin Jansen de levens van Van Eesteren en Wine op meesterlijke wijze verweeft met het hare.’ – Het Algemeen Dagblad