Samenvatting
In 2011 breekt er een grote brand uit bij Chemie-Pack te Moerdijk. Enkele maanden later kan een aanrijding tussen een goederentrein en een personentrein ternauwernood worden voorkomen. Datzelfde jaar stort het dak van de Grolsche Veste te Enschede in, en vonden er dodelijke ongevallen in een mestsilo te Friesland plaats. In zorginstellingen gebeuren dodelijke ongevallen met heet water. Is ons land eigenlijk wel veilig? Daarover gaat dit boek - niet over ongevallen in het verkeer of thuis, maar over bedrijfsongevallen in het werk - ongevallen die geen mens wil maar die 'plotseling' gebeuren. In dit boek wordt een denkwijze geboden, een praktisch systeem waarmee bedrijfsgevaren verkleind kunnen worden. Het is geschreven vanuit een jarenlange praktijk, met een stevige basis in de theorieën van Peter Drucker, Tom Peters, James Reason en anderen. We lezen over 'toevallige' rampen, maar ook over verschillende managementmodellen om deze situaties voor te zijn, over management of change, over de BRZO-eisen en de 7 zeven. Van grote praktische waarde zijn de bijlagen over de relatie tussen basisoorzaken en VMS, de OOMkaart, noodzakelijke OOM-vragen en diverse risicoclassificatiesystemen. Cees Muusse was lang werkzaam bij bekende Nederlandse aanneembedrijven in de grond-, weg- en waterbouwsector en is bij uitstek een ervaringsdeskundige. Siep Slager is actief als veiligheidskundige (HVK) bij NedTrain. Hij is nu hoofddocent bij de opleidingen MVK en HVK.