Samenvatting
In onderwijs en welzijn zijn observeren, registreren, rapporteren en interpreteren belangrijke basisvaardigheden. Op grond van observaties en interpretaties worden begeleidings- en hulpverleningsplannen opgesteld en bijgesteld. Op grond van rapportages worden beslissingen genomen over het al dan niet doorverwijzen van leerlingen of cliënten naar specialistische hulpverlening. De observaties, registraties, rapportages en interpretaties van leerkrachten en hulpverleners hebben dus verstrekkende gevolgen voor leerlingen en cliënten.
Deze basisvaardigheden worden in dit boek stap voor stap uiteengezet en aangeleerd. Het uiteindelijke doel is om te komen tot een zo objectief mogelijke observatie en rapportage, die zowel in eenvoudige als in complexere situaties kunnen worden uitgevoerd.
In het boek wordt de theorie behandeld die aan de hand van praktijkbeelden op de bijbehorende online omgeving kan worden toegepast en geoefend. De videofragmenten komen uit verschillende beroepspraktijken.
5e herziene druk
In deze herziene editie zijn wijzigingen doorgevoerd die te maken hebben met het belang van praktijkgericht onderzoek op de hbo-opleidingen. De tekst sluit aan op termen uit het praktijkgericht onderzoek, zodat het boek ook gebruikt kan worden bij het observeren als dataverzamelingsmethode.
Voor wie
Het boek is geschreven voor studenten van hbo-opleidingen in de clusters onderwijs en welzijn. Hieronder vallen onder andere de opleidingen Social Work, Pabo, hbo-pedagogiek en hbo-psychologie.
Inclusief educatief materiaal online
Op www.observerenenregistreren.nl vind je praktijkvoorbeelden bij de theorie die in dit boek wordt behandeld. De videofragmenten worden gebruikt om de theorie toe te passen en komen uit verschillende beroepsgroepen. In het boek staan opdrachten die met de online omgeving moeten worden uitgevoerd. Op de online omgeving staan ook standaard observatie- en rapportagelijsten die kunnen worden ingevuld en geprint.
Petra de Bil werkt als hogeschoolhoofddocent bij de HZ University of Applied Sciences. Zij is daar coördinator van de opleiding hbo-pedagogiek en begeleidt studenten Pabo en Pedagogiek bij hun afstudeeronderzoek.
Ze is tevens auteur van Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie en Onderzoek in 15 stappen.