Samenvatting
Professioneel observeren vergt dat je aantoonbaar vakkundig waarneemt en communiceert. Je moet weten waarom, wie, wat en hoe je observeert. Je moet je oordelen en adviezen transparant en toetsbaar onderbouwen en je observaties overzichtelijk en begrijpelijk rapporteren. Observeren en rapporteren behandelt de vaardigheden die hiervoor nodig zijn volgens de FACE©-aanpak: het faciliteren van de afstemming van cognitie en emotie. In dit boek leer je hoe de hersenen betekenis geven aan wat je waarneemt, welke rol jouw persoonlijke ervaringen hierin spelen en – vooral – met welke technieken en tools je de kwaliteit van je observaties kunt bewaken. Het stappenplan dat de auteurs aanreiken, maakt het ingewikkelde proces van de waarneming overzichtelijk in de praktijk, zowel voor de startende observator als voor de ervaren professional. Nieuw in deze editie is de indeling in vier modules die je op volgorde of flexibel naar keuze kunt doorlopen: van de inleiding (deel 1) door de verdieping (deel 2) tot de praktijk (deel 3) en de rapportage van de observatie (deel 4). Ook het stappenplan voor observeren is grondig herwerkt, om je nog meer praktijkgericht te begeleiden in het opstellen of evalueren van een observatieschaal. Kwalitatieve en kwantitatieve observaties komen in aparte hoofdstukken aan de orde. Dit handboek is geschikt voor studenten in het hoger (beroeps)onderwijs, met name bij de (sociaal)pedagogische, psychologische en (para)medische opleidingen. Met behulp van talrijke cases, voorbeelden en tips wordt de complexe theorie duidelijk uitgelegd en praktisch toepasbaar. Dat maakt het boek tevens toegankelijk voor professionals die zelfstandig hun observatievaardigheden verder willen ontwikkelen. In dit boek zit een toegangscode voor MyLab, een online leeromgeving met ondersteunend studie- en lesmateriaal voor zowel studenten als docenten. Je vindt hier onder andere het volledige boek in digitale vorm (eText), een begrippentrainer, toetsvragen, observatieclips, een toolbox met de FACE-tools en een digitale training waarmee je je observaties stap voor stap professionaliseert. Smadar Celestin-Westreich, klinisch psychologe, is als hoofddocent verbonden aan de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel. Leon-Patrice Celestin, psychiater, is werkzaam in Brussel en Parijs.