Samenvatting
For English see below -- In het honderdste nummer van OASE dient de langdurige samenwerking van het tijdschrift met grafisch ontwerper Karel Martens als uitgangspunt voor onderzoek naar de relatie tussen architectuurtijdschriften en grafisch ontwerp. Daarmee wordt het traditionele idee van het architectuurtijdschrift als loutere drager van informatie ter discussie gesteld en aangetoond dat het een bepalende rol speelt bij het overbrengen van de boodschap. Marshall McLuhans beroemde uitspraak ‘the medium is the message’ getrouw, wordt ingegaan op de grafische ruimte van het tijdschrift, de materialiteit ervan, de productie en de fysieke ervaring van het lezen. In deze context zoomt dit honderdste nummer van OASE in op de relatie tussen architectuurtijdschriften en grafisch ontwerp, vanuit een historisch overzicht via de specifieke geschiedenis van OASE naar het werk van zijn eigen grafisch ontwerper. Daarmee hoopt dit nummer inzicht te bieden in de hechte en wederzijds verrijkende relatie tussen het grafisch ontwerp van een architectuurtijdschrift en de productie van kennis over architectuur. -- The 100th issue of OASE takes the journal’s long-standing collaboration with its graphic designer Karel Martens as a starting point to explore the relationship between architecture journals and graphic design. In doing so, it challenges the conventional idea that architecture journals are mere carriers of information, showing instead how these journals play a defining role in the message they convey. Adhering to Marshall McLuhan’s famous maxim ‘the medium is the message’, it considers the graphic space of the journal, its materiality, its production, and the physical experience of reading Within this context, the 100th issue of OASE zooms in on the relationship between architecture journals and graphic design, starting with a historical overview before considering the specific history of OASE and the practice of its own graphic designer. The aim is to provide an insight into the close and mutually enriching relationship between the graphic design of an architecture journal and the production of architectural knowledge.