€ 29,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Nudging & Overtuigen

Ciska Wybo • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Nudging won de laatste jaren sterk aan belangstelling. Verschillende overheden en organisaties maken er reeds gebruik van. Maar wat houdt nudging nu concreet in? En hoe kan je het zelf toepassen? Een ‘nudge’ betekent letterlijk een duwtje geven. Het is een eenvoudige psychologische techniek die ons leidt naar een bepaalde keuze, zonder dat hierbij onze keuzevrijheid wordt afgenomen. Onderzoek laat zien dat nudging een effectieve methode kan zijn voor gedragsverandering. Zo resulteerde het bijvoorbeeld al in gezonder eetgedrag, gemotiveerde werknemers en zelfs meer orgaandonoren. Nudges zijn vaak kleine aanpassingen, maar toch zorgen ze voor een grote impact op ons gedrag. Dit boek geeft een overzicht van de belangrijkste nudgetechnieken en maakt deze herkenbaar aan de hand van meer dan honderd voorbeelden en concrete inzichten. Zowel wetenschappelijke onderzoeken als praktische toepassingen komen aan bod. Je ontdekt dus niet alleen wat nudging inhoudt, maar ook hoe die wordt toegepast in de praktijk en hoe je er zelf mee aan de slag kan. Omdat de grens tussen nudging en andere vormen van gedragsbeïnvloeding soms dun kan zijn, worden ook enkele bekende overtuigingstechnieken en ethische vraagstukken besproken. Na het lezen van dit boek kan je dus beter verschillende nudgetechnieken en overtuigingspogingen detecteren. De vele voorbeelden en de heldere tekst maken het boek voor iedereen toegankelijk. Er is geen voorkennis vereist.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 161mm x 241mm
    Aantal pagina's : 176
    Uitgeverij : die Keure
    ISBN : 9789048642069
    Datum publicatie : 09-2021
  • Inhoudsopgave
    VOORWOORD WAT IS NUDGING? De opkomst van nudging Wat maakt nudging nu nudging? Sludging HET KOMPAS VOOR VERANDERING: HOE START JE MET NUDGING? Fase 1. Analyse Stap 1. Selectie: is het probleem op te lossen met nudging? Stap 2. Probleemanalyse: wat wil ik veranderen? Stap 3. Doelgroep: wie wil ik nudgen? Stap 4. Doelstelling: wat wil ik bereiken? Fase 2. Ontwerp Fase 3. Evaluatie ANKERS (ANCHORING) – DE ANKERHEURISTIEK VERLIESAVERSIE (LOSS AVERSION) Schrijf in een verliesframe STANDAARDOPTIE (DEFAULTS) SOCIAAL BEWIJS (SOCIAL PROOF) Let op: niet elke vorm van sociaal bewijs werkt Sociaal bewijs: zelf toepassen? Hoe specifieker, hoe magnifieker Misbruik van getuigenissen maken het moeilijker De ideale sociaalbewijsscore De perfecte getuigenis Een gemeenschappelijk doel MICROCOMMITMENTS Zelfbinding Voet-tussen-de-deurtechniek WEDERKERIGHEID Wederkerigheid in sales VEREENVOUDIGING Labels om het makkelijker te maken Processing fluency: ons brein heeft het graag gemakkelijk Mere exposure effect De keuzeparadox: vereenvoudig ook het aantal keuzes Keuzevermoeidheid OPVALLENDHEID EN ZICHTBAARHEID De beschikbaarheidsheuristiek REMINDERS EN FEEDBACK Kritiek BOODSCHAPPERS EN INFLUENCERS Autoriteit Gelijksoortigheid Influencers als ambassadeurs Personal branding GAMIFICATION PRIMING KRITIEK EN ETHIEK Wetenschappelijk bewijs Wat met situationele of andere factoren? Oude wijn in nieuwe zakken? De publicatiebias? Effect alleen op korte termijn? Ethiek SLOTWOORD
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 29,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



0-1 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen