Samenvatting
No School is een beweging die leren en het onderwijs open wil breken via creativiteit. Nieuwsgierig zijn en experimenteren, ongebreideld denken, maken en ontwikkelen — zelf en met elkaar— en diversiteit zijn basiselementen van alle vormen van leren en samen kunnen functioneren. In het huidige onderwijssysteem sneeuwen die waarden geregeld onder door regels, wetgeving, bureaucratie, eenheidsaanpak, en weinig aandacht voor de intrinsieke leergierigheid van zowel de leerling als de docent. Daarom No School, dat als een groeiende beweging samen met het creatieve veld ruimte wil bieden aan experiment, flexibiliteit, samenwerken, 'wild' denken, vooruitzien; buiten de gebaande paden experimenteren met andere vormen van leren, waarin creativiteit het sleutelbegrip is. No School Manifesto opent mogelijkheden om daarover na te denken en mee te experimenteren. Het is geen uitputtende analyse van die aanpak — dat kan ook niet omdat No School niet statisch is, voortdurend evolueert en telkens opnieuw plaats bepaalt. 'Nieuwsgierigheid', 'Magnetisme, 'Zigzag'; via een A-Z-Lexicon met prikkelende begrippen worden kernwaardes en attitudes verkend, en wordt studentenwerk getoond dat daarop aansluit. Het boek wordt ingeleid met een uitleg over de urgentie van No School, en een essay over de fundamentele waarde van creativiteit. Het overkoepelende Manifest vat samen waar No School en het boek voor staan.