Fragment
‘Iedereen kende Tony, “Tony from Holland”,’ stelt Ton vele decennia later nog altijd tevreden vast.
‘Ik had altijd foto’s bij me van thuis.
En van mijn trouwen, in ’51, met rijtuigen en paarden en alles er op en er aan,
had ik een kleurenfilm gemaakt.
Die liet ik bij die mensen thuis zien, ook bij mensen van die supermarkten.
Dat vonden ze allemaal reuze interessant.
In een rijtuig trouwen was daar echt iets heel aparts.
Je had eigenlijk altijd een verhaal over Holland.
Bijvoorbeeld dat de mannen allemaal werkten,
en de vrouwen allemaal thuis zaten.
De Hollandse man was trots dat hij zijn brood kon verdienen voor de familie,
en dan ging een vrouw niet werken.
In Amerika was dat toen, in ’47-’48, al heel anders.
Het was daar toen al heel normaal dat een vrouw werkte.
Ze waren ook allemaal veel meer opgemaakt dan in Nederland, weet ik nog.
Dat was echt een verschil van dag en nacht.
Trouwens, als je nagaat: mijn vrouw Truus, die heeft geloof ik haar hele leven haast nooit wat gebruikt.’
×