Samenvatting
Over het boek: Hulpverleners hebben de neiging om vrij hardnekkig vast te houden aan bepaalde theorieën, systemen, symbolen enz. Ze wijken daar niet zo gemakkelijk van af. Toch is deze rechtlijnigheid niet altijd even wenselijk. Het gevaar van oogkleppen is immers niet denkbeeldig. De auteur laat zien hoe uit allerlei opvattingen en door alle denkkaders heen talrijke elementen met elkaar verbonden kunnen worden op zon wijze dat uiteindelijk een optimaal effectieve, integratieve handelingsorthopedagogiek ontstaat. Uiteraard heeft deze conclusie gevolgen voor de orthopedagogische praktijk, met name op het gebied van organisatorische voorwaarden, aangepaste handelingsplanning, specificiteit van de methoden en een geëigende wetenschappelijke methodologie. Al deze aspecten komen aan bod. Het boek is een leidraad voor iedereen die zijn orthopedagogisch denken en handelen in een ruimer kader wil plaatsen. Het is een heruitgave van een basisdocument uit 1988, dat ruim 20 jaar later nog even actueel is. Uit de inhoud: Orthopedagogische theorievorming (Handelen, integratie van rationalisme en empirisme, metatheorie - Metafysica, transcendentie, mystiek en wetenschap - Integratieve handelingsorthopedagogiek) Orthopedagogische toepassing (Organisatorische vereisten - Aangepaste handelingsplanning - Specificiteit van de methoden - Geëigende wetenschappelijke methodologie). Over de auteur(s): Eric Broekaert is voorzitter-hoogleraar van de Vakgroep Orthopedagogiek van de Universiteit Gent.