Samenvatting
Het werkveld van de sociale professional verandert razendsnel. Een creatieve en innovatieve beroepshouding is een onmisbare basis voor het professioneel handelen van deze tijd. In een tijdperk waarin 21st century skills voor elk beroep belangrijker worden, helpt deze uitgave sociale professionals een beroepshouding en specifieke vaardigheden te ontwikkelen om op doelgerichte en methodische wijze met mensen te werken. Muzische agogische methodiek beschrijft een methode om met creatieve middelen veranderingsprocessen bij mensen in gang te zetten of te ondersteunen. Bewegen, film, beeld, taal of muziek beïnvloedt het doelgerichte proces van een persoon. Met het inzetten van muzische methoden en middelen stel je als professional cliënten in staat zich beter te uiten en aan de slag te gaan met hun eigen ontwikkeling. De praktijkgerichte beschrijving, de levendige voorbeelden en de toepasbare uitwerking van de muzische agogische methodiek als sociaal interventiemodel maken dit boek tot een heldere en praktische handleiding. Muzische interventies in het sociaal werk is geschreven voor studenten van sociale studies als Social Work, SPH, MWD, CMV en CT. Vanuit de achterliggende gedachte 'een leven lang leren' is de uitgave ook bedoeld voor ervaren professionals in zorg en welzijn. Deze herziene uitgave is geheel geactualiseerd en speelt in op de recente maatschappelijke ontwikkelingen en de transities in de sociale sector. Zo is Welzijn Nieuwe Stijl verwerkt in de methodiek en richt de uitgave zich op het ontwikkelen van een stevige beroepsidentiteit, waarbij 21st century skills centraal staan. Dineke Behrend en Marlies Jellema zijn beiden verbonden aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle.