Samenvatting
Muziek kan op vele manieren worden ervaren. Als kunst, als entertainment, om op te dansen, als decoratie in een lift, bij officiële ceremonies of bij religieuze rituelen. Luisteren wij bij die verschillende gelegenheden op een andere manier? Wat is het verschil tussen klank en muziek? Waarom spreken wij meestal in metaforen over muziek? Heeft muziek een eigen betekenis of staat ze in het teken van iets hogers? Is muziek kunst en door welke middelen krijgt muziek zeggingskracht? Hoe beïnvloeden muzikale stijlen uit verschillende werelddelen elkaar, zoals Turkse volksmuziek en jazz? Welke invloed heeft het gebruik van elektronica op het componeren? Deze en andere vragen komen aan bod in dit boek waarin de muzikale ervaring centraal staat. Twee historische bijdragen vertellen over de relatie tussen toongeslachten en affecten, en over hoe er in de zeventiende eeuw werd gedacht over de toonsoorten in verband met lichaamssappen en over de invloed van muziek op jicht.
Tien auteurs schrijven vanuit verschillende disciplines over muziek, aan de hand van de thema's 'Luisterpraktijken', 'Muziek begrijpen' en 'Inspiratie uit het verleden'. Daarmee presenteert deze uitgave een dwarsdoorsnede van hoe er over muziek wordt nagedacht in de kunstfilosofie, musicologie, sociologie, cultuurfilosofie, geschiedwetenschap, orgelkunde en theologie.
Dit boek is geschikt voor iedere muziekliefhebber die verder wil nadenken over wat muziek is en hoe wij haar kunnen ervaren.