Samenvatting
Als er iets is wat docenten gelukkig maakt dan is het een klas vol met intrinsiek gemotiveerde, in de stof geïnteresseerde en hardwerkende leerlingen. Dit in tegenstelling tot de praktijk, waarin zich vele (nog) ongemotiveerde leerlingen in de klas bevinden. Een zes is goed genoeg, een vijf vaak het resultaat. Maar gelukkig: Motiveren is te leren. Op basis van 38 jaar ervaring in onderwijs en leerlingbegeleiding en 15 jaren bestudering van de wetenschappelijke literatuur over motivatie biedt de schrijver van dit boek antwoorden op de vraag 'Hoe help je leerlingen hun motivatie (terug) te vinden?' De lezer vindt in dit boek zowel suggesties vanuit de wetenschap ten aanzien van wat goed is om te doen en te laten als zeer concrete toepassingsvoorbeelden van de schrijver en zijn collega's. De essentie is terug te brengen tot enerzijds drie verhelderende vragen naar de persoonlijke doelen (Sterk versimpelt: "Wat wil je?", "Wat doe je al?", "Wat ga je doen om het gat tussen die twee te dichten?") en dat op drie niveaus van diepgang (taak, proces, zelfregulatie) en anderzijds het aanpassen van de didaktiek aan de voor motivatie onmisbare en door elke mens gevoelde behoeften aan autonomie, verbondenheid en haalbaarheid van het doel. Vul dit aan met groeimindset bevorderende feedback (vooral complimenteren op proces en inspanning, niet op slim of knap) en je doet het maximale om leerlingen te motiveren. Dirk van der Wulp was 38 jaar biologiedocent, 36 jaar klassementor en 25 jaar schoolcounselor. De laatste 15 jaar geeft hij daarnaast trainingen Oplossingsgericht Werken aan mentoren en schoolcounselors en de laatste vijf jaar ook de training Excellent Gemotiveerd voor docenten, mentoren en leidinggevenden.