Samenvatting
In alweer het achtste deel is opnieuw een scala aan schepen en banen van deze tijd vastgelegd. Het eerste deel verscheen in 2010 en is inmiddels, evenals deel zes, een collector's item. Net als bij eerdere edities was het een moeilijke afweging welk schip de voorkant zou gaan sieren. Dat was nog niet eerder een cruiseschip en, mede gezien het toenemend aantal in Rotterdam, is daar uiteindelijk voor gekozen. Bijzonder is dat de uitgaande BRITANNIA wordt vergezeld door de roemruchte zeesleper HOLLAND. Een lust voor het oog en een toevalstreffer voor scheepsspotters, waarbij de typische cadans van de Werkspoor diesel een weldaad is voor het oor. Zo zijn oud en nieuw met een leeftijdsverschil van 64 jaar gezamenlijk vereeuwigd, want de HOLLAND is van 1951 en de BRITANNIA nog maar vijf jaar oud. Naast de beschrijving van 75 bijzondere schepen die de Rotterdamse haven dit jaar aandeden, richt deze uitgave zich op een elftal havenberoepen, zoals project engineer in de offshore, staff kapitein op een cruiseschip, corrector van zeekaarten, eigenaresse van een zeeschip, producent van scheeps- en maritieme schaalmodellen, operations manager van een scheepswerf Ook deed een nieuw en bijzonder beroep zijn intrede: Het is een ´havenfarmer´ die in het de Merwehaven op een drijvend ponton een koeienstal exploiteert voor melkproductie. Er zijn uitbreidingsplannen voor een kippenfarm, maar of er naast melk een markt zal ontstaan voor ´haveneitjes´ zal de toekomst leren. Het boek werd afgerond in april 2020 en beschrijft scheepvaart, havens en banen over de 'precorona' situatie. Wat deze wereld 'postcoronatechnisch' te wachten staat is ongewis, maar in ieder geval is de situatie vastgelegd tot aan dit desastreuze kantelmoment. 115 foto’s van: Aeroview-Dick Sellenraad, Piet van Dijk, Arjan Elmendorp, Jan de Jonge, Cees de Keijzer, Nico Ouwehand, Hans van der Pennen, Reinier van de Wetering en Teun van der Zee