Samenvatting
De consumentenkoop is hoogstwaarschijnlijk de meest gesloten overeenkomst in Nederland. Deze titel bevat een beknopt maar diepgaand overzicht van het consumentenkooprecht met bijzondere aandacht voor levering van digitale inhoud. De publicatie vormt het ideale hulpmiddel voor rechtshulpverleners die consumenten of ondernemers bijstaan in een geschil. Per dag vinden in Nederland miljoenen consumentenkopen plaats. De bescherming van de consument-koper rust wettelijk op tal van bepalingen en regels. Consumentenkoop bevat een beknopt maar diepgaand overzicht van het consumentenkooprecht. Hierbij schroomt de auteur niet stelling te nemen binnen lopende debatten. De titel toont een accuraat en #bij de tijd# beeld, met bijzondere aandacht voor de levering van digitale inhoud. De titel schenkt aandacht aan de bepalingen in de kooptitel (titel 7.1 BW). Net als aan de regels inzake niet-nakoming in het geval van een consumentenkoop van dwingende rechtelijke aard. Hiernaast is een aantal bijzondere regels ingevoerd die alleen voor de consumentenkoop gelden. Deze regels staan centraal in deze monografie. Op daartoe aanleiding gevende punten wordt tevens aandacht besteed aan: de richtlijn consumentenkoop uit 1999, de nieuwe richtlijn consumentenkoop, de richtlijn digitale inhoud uit 2019 en de richtlijn consumentenrechten uit 2011. #Consumentenkoop# biedt praktische assistentie voor rechtshulpverleners die consumenten of ondernemers ondersteunen bij een geschil over een consumentenovereenkomst.