Samenvatting
Piet Mondriaan (1872-1944) geldt als een van de grondleggers van de abstracte schilderkunst. Zijn werk is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van de moderne kunst. In Mondriaan in Woord en Beeld maken we kennis met twee wat minder bekende ‘gezichten’ van de schilder: zijn seriewerk (Beeld) en zijn schrijfwerk (Woord). Mondriaan schildert hetzelfde onderwerp (zee, kerktorens, molens etc.) meerdere keren. Ook tijdens zijn abstracte periode maakt hij series. Maar dan zijn het dezelfde combinaties van zwarte lijnen die steeds terugkeren in zijn composities. Zo maakte hij tientallen series op basis van een bepaald onderwerp of een bepaalde lijncombinatie. Omdat voor Mondriaan schrijven net zo belangrijk was als schilderen wordt aan iedere serie van drie schilderijen een stukje essay of brieffragment van de schilder toegevoegd, zodat direct duidelijk wordt wat Mondriaan in een bepaalde periode schildert en wat hij erover schrijft. Het koppelen van zijn geschilderde aan zijn geschreven werk is in boeken over de schilder nog niet eerder gedaan en legt de denkwereld achter Mondriaans (abstracte) schilderijen bloot. Louis Veen (1947) is in 2011 gepromoveerd op Het geschreven werk van Piet Mondriaan. De handelseditie van zijn proefschrift verscheen onder de titel: Piet Mondrian. The Complete Writings. Essays and notes in original versions. Daarnaast verschenen van zijn hand Piet Mondriaan – Schrijven over kunst en Piet Mondriaan – Schilderen en schrijven in Laren en Blaricum.