Samenvatting
‘Moessorgski op de stroom van de tijd’ is een afspiegeling van een denkbeeldige reis, die kunstenaar Brita Bakema aflegde om de Russische componist Moessorgski te ontmoeten. Het waren haar herinneringen aan een onvoltooid serie illustraties bij de pianosuite ‘Schilderijententoonstelling’ van Moessorgski, die haar aanspoorden om terug te gaan in de tijd. Allereerst reflecteerde zij op haar eigen leven om zich vervolgens in de tijd en persoonlijkheid van Moessorgski te verdiepen. Dat was de weg die zij moest afleggen om te herkennen wat haar als jong meisje in deze muziek gefascineerd had en waardoor zij, later, aan die illustraties begonnen was. Aan de hand van persoonlijke ervaringen, indrukken en feiten, beschrijft Brita Bakema drie cultuurhistorische tijdsbeelden. Die krijgen gestalte in een onderlinge samenhang van woord, klank en beeld. ‘Moessorgski op de stroom van de tijd’ is een ode geworden aan de kunsten en de zingeving van het leven die hierin aanwezig is.