Samenvatting
“We geven de schuld graag aan iemand anders: God, het kwaad, het lot. Het kwaad bestaat niet; er is geen God; de schuld ligt altijd bij ons. Het is onze zwakheid; het is de verdorvenheid van onze geest en ziel die de problemen schept waarmee we in onze samenleving te maken krijgen. Het gebrek aan onderwijs is de voornaamste factor die ons in de diepten van die verdrietige momenten doet belanden. Ons gebrek aan betrokkenheid leidt tot die rampzalige gebeurtenissen. Van dictatuur over oorlog tot klimaatverandering, wij als individuen en als samenleving zijn verantwoordelijk. We staan erbij en kijken ernaar, zonder ons daarvan bewust te zijn. We verwachten dat een hogere entiteit de puinhoop zal opruimen, en wanneer dat niet het geval is, leggen we de schuld bij het kwaad. De oorlog die we meemaken, wordt in onszelf gevoerd.” — Mircea Suciu In dit boek wordt een overzicht gegeven van het recente werk van Mircea Suciu (1978, Roemenië). In de loop der jaren heeft hij een unieke techniek ontwikkeld: een combinatie van olie, acryl en monoprint. Dankzij dat proces kan hij een brede waaier van politieke en sociale thema’s aansnijden met de noodzakelijke complexiteit. Door het gelijktijdig gebruik van figuratie en abstractie slaagt hij erin te ontsnappen aan één enkel perspectief of verhaal. Suciu werkt vaak met reeksen in een poging de essentie van een beeld te vatten. De catalogus bevat een tekst van de in Berlijn gevestigde auteur en curator Jurriaan Benschop. “Wat het werk van Mircea Suciu intrigerend maakt, is zijn gelaagdheid in de vorm van een gehavende picturaliteit die zich binnen de huid van het schilderij herformuleert, reconstrueert en binnen het kijken opnieuw desintegreert.” — Luc Tuymans “De aanpak van Mircea Suciu is ingewikkeld en doorwrocht, een politieke en geëngageerde benadering die de geschiedenis van de moderniteit in meer diepgaande versies opnieuw behandelt. De kunstenaar verlegt de grenzen van de geteisterde en labiele hedendaagse wereld.” — Ami Barak Voor de Biënnale van Gwangju in 2014 maakte Mircea Suciu een indrukwekkende muurinstallatie, Dust to Dust, waarin hij de spanningen van de politieke onrust in Oost-Europa weergeeft en de Democratische Beweging in Gwangju afbeeldt. —