Samenvatting
Er is de laatste jaren een toenemende vraag naar schoolmaatschappelijk werk vanuit de scholen, vooral in de grote steden. Over het algemeen heeft het maatschappelijk werk nog weinig ervaring in samenwerking met scholen. De school is voor het maatschappelijk werk een tamelijk nieuw gebied, met een eigen cultuur die bovendien sterk aan verandering onderhevig is. Dit boek is bedoeld om studenten maatschappelijk werk en beginnend maatschappelijk werkers in te leiden in het samenstel van taken, opvattingen daarover, mogelijkheden en beperkingen van scholen voor primair onderwijs in de zorg voor het kind. Het gaat in op de vraag hoe het maatschappelijk werk aan die zorg een bijdrage kan leveren. Essentieel voor deze bijdrage is dat ze gericht is op samenwerking. Allereerst op samenwerking tussen ouders en school, maar ook op samenwerking met anderen die zich bezighouden met de vragen om steun voor het kind en/of zijn omgeving. Het boek beperkt zich tot het primair onderwijs, maar voorgestane werkwijzen kunnen, met enkele aanpassingen, ook op scholen voor voortgezet onderwijs toegepast worden.