Samenvatting
Een van de instrumenten die bij het maken van beleidsplannen in de non-profitsector bij uitstek behulpzaam kunnen zijn, is het instrument marketing. Dit boek laat zien hoe marketing leidt tot concrete beleidsplannen en meetbare resultaten. Het boek bestaat uit drie delen. In deel I wordt een korte theoretische introductie gegeven van het begrip marketing. In deel II wordt stap voor stap beschreven hoe vanaf het moment dat een initiatief ontstaat, toegewerkt kan worden naar een compleet en concreet beleidsplan. Met veel praktijkvoorbeelden wordt elke te ondernemen stap in dat proces toegelicht en geïllustreerd. Deel III beschrijft de stappen die nodig zijn om marketingonderzoek uit te voeren. In deze nieuwe druk is de tekst op drie punten belangrijk gewijzigd. In het marketingsysteem zijn de vier 'instrumenten' aangevuld met een nieuwe P, de P van Personeel. Naast Aanbod, Prijs, Plaats en Promotie vormt ook Personeel en belangrijk aspect van de marketingmix. Vervolgens is het aspect Prijs in hoofdstuk 4 anders beschreven. Aan het boek is tot slot een nieuw derde deel toegevoegd: Marketingonderzoek. De tekst in deel III is een bewerking van eerdere publicaties over dat onderwerp