Samenvatting
Juridische vaardigheden vormen de basis van elk juridisch beroep en een goede training in deze vaardigheden is van essentieel belang. Met recht bedreven! is een werkboek boordevol oefeningen speciaal ontwikkeld voor de startende, nieuwsgierige en onderzoekende (rechten)student. Met recht bedreven! bevat meer dan 150 oefeningen voor het ontwikkelen van juridische vaardigheden, zoals het ontleden van wetsartikelen, het oplossen van een juridische casus en het gebruik van rechtsbronnen. Daarnaast helpt het de steeds belangrijker wordende kritische onderzoekshouding te ontplooien, onder meer door berichten uit de media te vergelijken met de diverse rechtsbronnen, zoals uitspraken van rechters. Elk hoofdstuk begint met theorie, zodat helder is welke vaardigheid wordt getraind. Daarna volgt een groot aantal oefeningen dicht bij de belevingswereld van de student, op verschillende niveaus en verdeeld over het burgerlijk recht, staatsrecht, bestuursrecht en strafrecht. De code bij het boek geeft de gebruiker achttien maanden exclusieve toegang tot de website. Voor studenten staan hier extra oefeningen inclusief antwoordmodellen en filmpjes. Docenten kunnen een uitgebreid antwoordmodel op de praktijkoefeningen en tentamenmateriaal met antwoordmodellen aanvragen. Het boek is geheel geactualiseerd. Het aantal oefeningen is uitgebreid en vernieuwd. Er is nieuw materiaal toegevoegd om mee te oefenen. Met recht bedreven! is speciaal ontwikkeld voor juridische opleidingen in het hoger onderwijs en sluit in didactiek aan op Met recht begrepen! - Oefeningen in tekstbegrip, samenvatten en woordenschat voor juristen en Met recht bepleit! - Leer vaardig beargumenteren en betogen. Mr. Mitsy le Fèbre is juriste en hoofddocente juridische vaardigheden, procedeervaardigheden, bestuursrecht en socialezekerheidsrecht bij de opleiding HBO-Rechten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Mr. Marleen Huls is juriste en hoofddocente juridische vaardigheden, bestuursrecht en burgerlijk recht bij de opleiding HBO-Rechten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In het verleden werkten beide auteurs als jurist in de praktijk.