Samenvatting
Hoogbegaafde kinderen hebben niet alleen een bovengemiddelde intelligentie; ze denken ook anders, ervaren de wereld anders én voelen anders. Vaak zijn ze (erg) gevoelig voor de prikkels in hun omgeving; de Poolse wetenschapper Kazimierz Dabrowski noemt dit overexcitabilities, oftewel intense belevingskanalen. Door hun sensitiviteit ondervinden kinderen soms problemen op school. Dit boek beschrijft hoe je hen dan kunt begeleiden. Door kinderen te coachen op sociaal-emotioneel gebied en bij het ontwikkelen van hun leervaardigheden, versterken ze hun zelfvertrouwen en verbeteren ze hun zelfregulatie. Het boek is geschreven vanuit een positieve, oplossingsgerichte insteek: niet de problemen staan centraal, maar de talenten van het kind. Talentgerichte begeleiding verlost het kind van de gedachte dat hij het probleem is, in plaats van dat hij een probleem heeft! Het boek is zeer praktisch van opzet: naast de theoretische onderbouwing vind je een doelgericht stappenplan voor begeleidingsgesprekken, een hoofdstuk dat speciaal geschreven is voor het kind, tientallen werkvormen en een aantal handige bijlagen. Ook illustreert de auteur haar verhaal met vele casussen uit haar eigen praktijk.