Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. McSucces? Nadat McDonald’s oppermachtig werd in zijn thuisland de Verenigde Staten, expandeerde de formule buiten de eigen landsgrenzen. In tientallen markten steekt McDonald’s zijn branchegenoten het loef af. De voorsprong op de rest is in bijna alle gevallen verbluffend. Hoofdstuk 2. McSysteem Snelle service en gestandaardiseerde assemblage van de producten. Een degelijke voedselhygiëne. Alert inspelen op de wensen van de consument en steeds voldoen aan zijn verwachtingspatroon. Het McSysteem heeft zijn succes bewezen en bewijst het nog elke dag. Hoofdstuk 3. Exploitatiemodel McDonald’s heeft als geen ander concern geprofiteerd van de opkomst van franchising, een exploitatiemodel dat de wereld van het moderne zakendoen in de twintigste eeuw ingrijpend veranderde. Hoofdstuk 4. Product Je kunt twisten over wat het kernproduct is van McDonald´s. Als je dieper in de materie duikt, is het kernproduct aanmerkelijk gecompliceerder dan hamburgers, frites en dranken alleen. Het kernproduct is een optelsom van constante kwaliteit, gemak en snelheid. Hoofdstuk 5. Plaats Schoon en makkelijk bereikbaar. De vestigingsplekken van McDonald’s moeten voldoen aan heel duidelijke criteria. Hoofdstuk over de drie belangrijkste voorwaarden voor het welslagen van de operatie die McDonald’s heet: locatie, locatie en nog eens locatie. Hoofdstuk 6. Prijs McDonald’s wist zijn positie als premium fastfoodmerk steeds te behouden en kon dus goede prijzen blijven hanteren. Hoewel er wordt gewerkt met aanbiedingen, verlaagt McDonald’s zich nooit tot prijsstunter. Het concurreren op prijs gaat volgens McDonald’s op de lange termijn ten koste van de beleving van het merk. Hoofdstuk 7. Personeel McJobs? Er wordt vaak smalend gedaan over een baantje bij McDonald’s. Sommigen voelen zich er robots, anderen werken er met veel plezier. Maar altijd volgens strakke standaards. Zelf zegt McDonald’s: “We hire the smile. We nemen een glimlach aan. We willen een team met een positieve levenshouding en benadering.” Hoofdstuk 8. Publiek McDonald’s richt zich op iedereen. Om een zo groot mogelijk “aandeel in de maag” te bereiken, zijn de restaurants gebaat bij maximale traffic. Het publiek wordt benaderd via uitgekiende en doelgroepgerichte vormen van reclame en marketing. Hoofdstuk 9. Promotie Amerikanen zijn de meesters in marketing. McDonald’s is de bovenmeester. Systeemdenken en uitgekiende marktbenadering zijn de pijlers waarop het QSRconcern rust. Hoofdstuk 10. Feiten en gevoel Pas als je de feiten steeds onder ogen ziet en goede antennes hebt voor de gevoelens die er leven, kun je koersvast innoveren en relevant blijven. McDonald’s koerst op feiten, maar zet ook gevoelens in de publieke opinie om in daadkracht. Hoofdstuk 11. Nieuwe Tijd Wie tijdig niet alleen zijn producten maar ook zijn benadering van de markt innoveert, hoeft alleen nog maar doelmatig te verkopen. Hoofdstuk 12. Wijze Lessen De belangrijkste McDonald’s lessen op het gebied van management en marketing staan in dit hoofdstuk kort en bondig opgesomd. Hoofdstuk 13. Cijfers en feiten De kwantiteit van McDonald’s. Cijfers over ’s werelds marktleider van de snelrestauratie. En passant gunt dit hoofdstuk een blik op de belangrijkste mijlpalen uit het bestaan van McDonald’s. Bijlage. McSucces Navigator Ben jij op weg naar McSucces? Uit dit boek distilleerden we een lijst van 100 tussenstops die samen de McSucces Navigator vormen. Vink de viapunten aan waaraan jij al voldoet. Tel daarna het aantal vinkjes op. Deel dit getal door tien en je weet wat jouw McSucces rapportcijfer is.